مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از تملک و تامین ۲۷۵ هکتار زمین برای ساخت مسکن در شهرهای استان خبر داد.

مهدی ملک گفت: طی آغاز طرح نهضت ملی مسکن تا کنون، از روش‌های مختلف نسبت به تامین زمین برای ساخت مسکن در استان اقدام شده است.

او افزود: با توجه به وجود اراضی مرغوب کشاورزی در گلستان با چالش‌های مختلفی برای تامین زمین روبرو بودیم که بر این اساس از روش‌های مختلفی برای تامین اراضی اقدام شد.

ملک با بیان اینکه تا کنون ۲۷۵ هکتار زمین به صورت قطعی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلستان تامین شده، گفت: برنامه ریزی‌های لازم برای ایجاد پنج شهرک جدید به مساحت ۶۰۰ هکتار در شهر‌های آزادشهر، بندرگز، گرگان و گمیشان انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در پیرامون شهر اینچه برون، طرح شهرکی به مساحت ۴۰۰ هکتار ایجاد و این طرح در مرحله تصویب در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران قرار دارد.

ملک گفت: توافق با مالکین حقیقی و حقوقی یکی دیگر از روش‌های تامین زمین در گلستان است که در این حوزه ۴۲۲ هکتار زمین شناسایی شده است.

او افزود: یکی از مصوبات نوزدهمین جلسه شورای مسکن استان نیز توافق برای الحاق یکی از این اراضی به مساحت ۲۶ هکتار در حریم شهر علی آباد کتول بود.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان توافق با دانشگاه آزاد اسلامی و نیرو‌های مسلح را روش دیگر تامین زمین برای ساخت مسکن در استان عنوان کرد و گفت: چنانچه اراضی متعلق به این دو نهاد قابلیت بارگذاری مسکونی را داشته باشد برنامه ریزی‌های لازم برای ساخت مسکن آغاز می‌شود.

ملک افزود: در این اراضی علاوه بر متقاضیان نهضت ملی مسکن، برای کارکنان دانشگاه، اعضای هیات علمی و پرسنل وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح نیز مسکن احداث خواهد شد.

او در ادامه از ارتقا رتبه کلی گلستان در ساخت مسکن شهری خبر داد و گفت: در نشست تخصصی نهضت ملی مسکن که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، رتبه استان‌ها در ساخت مسکن مشخص و گلستان در مجموع به رتبه ۱۱ ارتقا یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: گلستان دارای رتبه ۷ در تحقق برنامه بازآفرینی شهری در سطح شهر‌های استان را دارد.

ملک همچنین گفت: بیش از ۳ هزار و ۴۰۰ واحد در بافت‌های فرسوده گلستان در دست ساخت است که برنامه ریزی‌های لازم برای افزایش این تعداد به ۶ هزار واحد انجام شده است.

وی افزود: طبق ارزیابی‌های انجام شده در نشست تخصصی نهضت ملی مسکن، رتبه استان گلستان در حوزه خودمالکی به چهارم ارتقا یافت.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: از ابتدای آغاز طرح نهضت ملی مسکن تا کنون، در گلستان قرارداد خودمالکی حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی در سطح استان منعقد شده و به بیش از ۵ هزار متقاضی تسهیلات خودمالکی پرداخت شده است.

گفتنی است همزمان با نوزدهمین جلسه شورای مسکن استان سیزدهمین شورایعالی مسکن کشور، برگزار و دکتر رئیسی، رئیس جمهور در این جلسه به پایبندی بانک‌ها بر نظام قانونی کشور تاکید کرد و از استفاده از ظرفیت بانک‌ها و بخش خصوصی برای پیشبرد و اجرای طرح نهضت ملی مسکن، و واگذاری تسهیلات این بانک‌های خصوصی به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن سخن گفت

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان