مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: امسال ۹۶ نفر به دلیل مارگزیدگی و ۹۴ نفر به علت عقرب زدگی به مراکز درمانی استان مراجعه کردند که بیشترین این موارد مربوط به گروه سنی زیر ۱۵ سال است.

دکتر علی باقری اظهارکرد: از لحاظ منطقه جغرافیایی به دلیل شرایط اقلیمی و محل زیست مار و عقرب بیشترین موارد مارگزیدگی و عقرب زدگی مربوط به شهرستان‌های کلاله، آزادشهر، علی‌آباد کتول، مینودشت، مراوه‌تپه و گنبدکاووس می‌شود.

وی افزود: ۱۷ مرکز درمان جانوران زهرآگین در تمام بیمارستان‌های مجهز به سرم‌های اختصاصی ضدمار و عقرب استان گلستان همراه با نیروهای متخصص در طول شبانه روز به افراد دچار گزش مار و عقرب و در موارد محدود گزش با نیش زنبور خدمات لازم را ارائه می‌دهند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان تعداد موارد گزش مار و عقرب زدگی استان در سال گذشته را به ترتیب ۱۲۱ و ۱۳۱ مورد اعلام و تاکید کرد: در سه سال اخیر به دلیل حضور به موقع مصدومان در مراکز درمانی هیچ مورد فوتی ناشی از گزش مار و عقرب در استان مشاهده نشده است.

دکتر باقری مهمترین راهکارهای پیشگیری از مارگزیدگی و عقرب زدگی را اطمینان از نبودن این جانوران پیش از ورود به مکان‌های خنک و سایه دار مانند شکاف کوه‌ها، غارها، نشستن روی سنگ‌های کنار چشمه‌هـا و زیـرشاخه درختان دانست و از مردم خواست هنگام حضور در طبیعت، از قدم زدن در میان علف‌های بلند خودداری و بـا پوشـیدن کفش‌های مناسب (مانند چکمه و پوتین) و جـوراب‌هـای ضـخیم از خود محافظت کنند.

وی پرهیز از دست بردن به زیر توده‌های سنگ یا داخل توده‌های علـف با احتمال آشیانه مارها بودن، نگذاشتن کوله پشتی و لباس‌ها در خارج چادر هنگام مسافرت یا گردش در جنگل‌ها، پارک‌هـا یـا کوهـستان‌هـایی کـه ممکن است زیستگاه مار باشد و دقت به داخل کفش قبل از پوشیدن آن در کنار دست نزدن به مارهای سمی مرده با توجه به اینکه احتمال گزش در برخی مارها تا ساعت‌ها بعد از مرگ وجود دارد را از دیگر توصیه‌ها به مردم برشمرد.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان گفت: در مناطق روستایی و کشاورزی برای پیشگیری از مارگزیدگی باید اطراف خانه‌ها را از مکان‌هایی که برای مخفی شدن مارها مناسب است مانند چوب و شاخه‌های بریده درخت، زباله، بوته‌ها و گل و گیاه بلند و نخاله‌هـای سـاختمانی پاکسازی و شاخه‌های درختانی که در تماس با دیوارهـای خانـه هستند را کوتاه کرد.

دکتر باقری از مردم خواست از آوردن کودکان خود به نواحی مارخیز خودداری کنند و در هنگام رانندگی با وسایل نقلیه از زیر گـرفتن عمـدی مارهـا در جاده بپرهیزند زیرا باعث زخمی شـدن مـار و افزایش خطر حمله این جانور به عابران پیاده می‌شود و از طرفی احتمال اینکه مار به زیر وسیله نقلیه پیچیده و از سوراخ‌هـا و منافذ کـف وارد خـودرو شود وجود دارد.

وی همچنین از مردم استان گلستان خواست در صورت مشاهده مارگزیدگی یا عقرب زدگی اقداماتی مانند آرام کردن مصدوم، دور کردن آسیب دیده از محل حادثه، قراردادن بیمار در وضعیت نشسته یا درازکش، بی حرکت کردن اندام مارگزیده به وسیله آتل یا باند پارچه‌ای، درآوردن تمام وسایل زینتی مصدوم و شستشوی محل گزش با آب و صابون را تا قبل از حضور به مراکز درمانی انجام دهند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت گلستان تاکید کرد: ایجاد برش، خراش یا سوراخ در محل گزیدگی، تلاش در جهت ساکشن سم از محل گزیدگی و سفت بستن تورنیکه یا بانداژ محکم به دور اندام مارگزیده از جمله مواردی است که نباید بروی فرد آسیب دیده بر اثر گزش انجام شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا