مدیرکل انتقال خون گلستان با تاکید بر نیاز همیشگی استان به فرآورده‌های خونی گفت: تکمیل، تقویت و به‌روزرسانی زیرساخت‌های انتقال خون استان نیازمند همراهی بیشتر خیرین است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاطمه محمدی روز سه‌شنبه در مجمع خیرین انتقال خون گلستان اظهار داشت: تهیه تخت‌ سیار و سردخانه و راه‌اندازی پایگاه ثابت و سیار، از جمله نیازهای انتقال خون استان است که رفع این کمبودهای زیرساختی با کمک خیرین امکان‌پذیر است.

وی افزود: گلستان چهار پایگاه ثابت انتقال خون دارد که با توجه به سکونت جمعیت افزون بر ۲ میلیونی استان در ۱۴ شهرستان، ساخت و راه اندازی پایگاه های ثابت و سیار برای دریافت خون ذخیره منابع خونی گلستان را تا حد زیادی افزایش خواهد داد.

دستیار استاندار گلستان در امور مشارکت های مردمی هم در این مجمع گفت: انتقال خون استان عقب ماندگی و مشکلاتی دارد که با تشکیل مجمع خیرین انتقال خون امیدواریم بخشی از آن‌ها برطرف شود.

علی دنکوب افزود: انتقال خون پیشران سلامت در روند درمان برخی بیماری ها بوده و بیماران سخت‌علاج، سرطانی و تالاسمی بیش از بقیه به فراورده‌های این سازمان نیاز دارند که باید برای حل مشکلات آن تلاش کرد.

وی اظهار داشت: گلستان نیازمند سردخانه برای نگهداری پلاسما است ولی هنوز این مهم محقق نشده و همچنین اتوبوس سیار انتقال خون از ضروریاتی بوده که نیاز به پیگیری دارد.

در این جلسه و با برگزاری انتخابات، رسول گرگیج با ۹ رای به عنوان رییس مجمع، علی اصغر سلیمانی با هفت رای نایب رییس، قربان محمد شاه نظری با هفت رای خزانه دار و محمد قوانلو با ۶ رای به عنوان بازرس مجمع خیرین انتقال خون گلستان انتخاب شدند.

گلستان بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار خاص و نیازمند خون دارد که از این تعداد، هزار بیمار دیالیزی و ۴۰۰ بیمار مبتلا به تالاسمی بوده و نیازمند استفاده مستمر از خون هستند.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: نیاز خونی بیماران و مراکز بیمارستانی گلستان روزانه ۱۸۰ واحد است که برای تحقق این مقدار حداقل باید هر روز ۲۰۰ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها مراجعه کنند.

زنان و مردان از ۱۸ سال تا سن ۶۰ سالگی و در صورت اهداکننده مستمر بودن تا سن ۶۵ سالگی می‌توانند خون اهدا کنند.

استان مرزی گلستان ۱۴ شهرستان دارد که فقط در سه شهر گرگان، گنبدکاووس و علی‌آبادکتول پایگاه ثابت خونگیری فعال است ضمن اینکه ۲۴ مرکز درمانی و بیمارستانی استان نیازهای خونی خود را از این مراکز تامین می‌کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا