استاندار گلستان با یادآوری هزینه ۲۱۰ میلیارد ریالی دولت سیزدهم برای بهسازی و آسفالت جاده‌های روستایی گنبدکاووس گفت: سرانه مناطق کم برخوردار گلستان در دولت سیزدهم هفت برابر شد.

علی‌محمد زنگانه در جمع مردم شهر مرزی «کرند» افزود: در دولت سیزدهم هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در شهر کرند انجام داده است.

وی با تاکید بر ضرورت حفظ و تحکیم وحدت بین اقوام و مذاهب در گلستان افزود: وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب اسلامی ساکن استان در دولت سیزدهم تقویت شده است.

زنگانه ادامه داد: وحدت و انسجام بین اقوام و مذاهب ساکن در گلستان عامل اصلی پیشرفت و توسعه استان بوده و خواهد بود.

استاندار گلستان با یادآوری سفر دوم رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان در ۳۰ آذر و اول دی امسال، گفت: استقبال گرم، پرشور و کم‌نظیر مردم استان و مراوه‌تپه از رییس جمهور سبب تشکر ایشان از مردم شیعه و اهل سنت گلستان شد.

زنگانه افزود: بنده امروز حامل سلام گرم و قدردانی رییس جمهور از شما مردم ولایتمدار و انقلابی گلستان بالاخص اهالی مرزنشین و قوم ترکمن هستم.

فرماندار گنبدکاووس: هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در دولت سیزدهم در «کرند» اجرا شد

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه گفت: در ۲ سال دولت سیزدهم افزون بر هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در شهر «کرند» اجرا شد.

مهدی دهرویه افزود: دولت همچنین برخی طرح‌های عمرانی و خدماتی دیگر هم در شهر «کرند» و روستای «هوتن» در حال احداث دارد که نیروگاه چهار مگاواتی با اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال و احداث ۲ زمین چمن مصنوعی در «کرند» و «هوتن» از جمله این پروژه ها است.

امام جمعه اهل سنت شهر «کرند» هم در این نشست گفت: مردم این شهر مرزی صبور و ولایی و پشتیبان انقلاب اسلامی هستند و همواره در مناسبت‌های ملی و مذهبی مشارکت پرشوری دارند.

امام جمعه اهل سنت «کرند»: مرزنشینان «کرند» در انتخابات پیش‌رو مشارکت بالایی خواهند داشت

آخوند ایوب امانی گفت: مردم مرزنشین این خطه از ایران اسلامی همچنین مشارکت‌ بالایی در انتخابات دارند که در انتخابات پیش‌رو هم آن‌ را تکرار خواهند کرد.

وی با بیان اینکه شهر تازه‌ تاسیس «کرند» عقب‌ماندگی زیرساختی زیادی دارد، بر لزوم اهتمام ویژه مدیران دستگاه‌های اجرایی و خدماتی به این شهر مرزی تاکید کرد و افزود: اختصاص زمین برای مسکن جوانان، تسریع در تکمیل آب شیرین‌کن و تجهیز شهرداری «کرند» به ماشین‌آلات خدماتی از جمله مطالبات مردم این خطه است.

شهر «کرند» با حدود ۶ هزار نفر جمعیت در بخش مرزی داشلی‌برون شهرستان گنبدکاووس واقع است.

به گزارش ایرنا در پایان این نشست که برخی مدیران کل گلستان هم حضور داشتند مصوب شد زمین مورد نیاز مسکن جوانان در شهر کرند و روستاهای هوتن و آی تمر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تامین شود.

احداث ۲ زمین چمن مصنوعی در شهرهای «کرند» و روستای هوتن، زیرسازی و آسفالت راه فرعی هوتن به شهر «کرند»، اختصاص تسهیلات ممتم قرض‌الحسنه مسکن به اهالی کرند در کنار وام ارزان قیمت ساخت خانه، راه‌اندازی ۱۰۰ پنل خورشیدی ویژه مددجویان کمیته امداد، تسریع در تکمیل نیروگاه چهار مگاواتی هوتن تا پایان امسال و نیز آب شیرین کن «کرند» از دیگر مصوبات این نشست بود.

پرداخت خسارات ناشی از خشکسالی سال قبل به کشاورزان، رفع مشکل توزیع نهاده‌ های کشاورزی و سوخت ماشین‌آلات این بخش، بهسازی معابر شهر «کرند» و روستای هوتن توسط بنیاد مسکن و نیز اختصاص ۲۰ میلیارد ریال برای بهسازی معابر روستای «آی تمر» توسط این نهاد انقلابی از دیگر مصوبات دیدار استاندار گلستان با اهالی شهر مرزی «کرند» از توابع شهرستان گنبدکاووس بود.

شهر «کرند» که حدود ۶ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت شامل قوم ترکمن دارد ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ به‌عنوان سی و پنجمین نقطه شهری استان گلستان با برگزاری آیین معرفی نخستین شهردار به‌صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

این شهر در فاصله ۱۴۰ کیلومتری گنبدکاووس و ۱۵ کیلومتری مرز کشور ترکمنستان قرار دارد.

اهالی این شهر مرزی بیشتر کشاورز و دامدار هستند ضمن اینکه بانوان «کرند» نیز در تولید انواع صنایع دستی از جمله «سوزن‌دوزی و نواربافی ترکمن، بافته‌های‌داری و غیرداری مانند گلیم، قالی و نمدمالی و همچنین حصیر بافی و پاپوش‌های سنتی» مهارت دارند.

وجود ۱۵۰ کارگاه خانگی تولید صنایع دستی در «کرند» گواه اهتمام و مهارت ویژه بانوان هنرمند این شهر مرزی در تولید انواع دست بافت‌های ترکمنی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا