سرپرست امور منابع آب گنبدکاووس با گلایه از تخلیه زباله و نخاله‌ ساختمانی در بستر و حریم ۲ رودخانه واقع در قسمت شمال و جنوب این شهر گفت: کم توجهی به این مساله علاوه‌ بر آلودگی منابع آبی و محیط زیست، خسارت سیلاب‌های فصلی به بخش‌های مختلف را نیز افزایش می‌دهد.

حسین ثابتی روز دوشنبه در جلسه کارگروه مدیریت پسماند گنبدکاووس اظهار داشت: مهمترین خسارت تخلیه زباله و نخاله در بستر و حریم رودخانه‌ها، آلودگی میکروبی منابع آبی به سبب ورود شیرابه‌ زباله ‌است که برخی کشاورزان از آب همین رودخانه‌ها برای آبیاری محصولات زراعی و باغی خود استفاده می‌کنند.

وی خسارت به واحدهای مسکونی و زیرساخت‌های شهری هنگام وقوع سیلاب‌های احتمالی را از دیگر پیامدهای تخلیه زباله و نخاله‌های ساختمانی در بستر و حریم رودخانه‌ها دانست و افزود: نمونه این خسارت‌ها در سیل روزهای آغازین سال گذشته در برخی نقاط شهری گنبدکاووس مشاهده شد.

ثابتی اضافه کرد: تخلیه زباله و نخاله‌ ساختمانی در بستر و حریم رودخانه‌ها همچنین سبب شده تا ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌های گنبدکاووس شکل گیرد که باید از آن جلوگیری کرد.

جلوگیری از تخلیه زباله و فضولات دامی در حاشیه جاده موسوم به نفت، برخورد با دامداری‌های غیرمجاز اطراف میدان فروش دام، جمع آوری مستمر زباله سایت مسکن پیرحاجی، تعیین تکلیف سایت ۱۶۰ هکتاری قدیم تخلیه زباله شهرداری و در صورت امکان تبدیل آن به فضای سبز، نوسازی مخازن تخلیه زباله‌های شهری و اجرای طرح تفکیک زباله در شهر گنبدکاووس توسط شهرداری، پیش بینی مکان جدید برای میدان فروش دام و ضرورت انتقال کامل زباله‌های مناطق شهری و روستایی به سایت بازیافت زباله در آزادشهر از مهمترین مباحث و مصوبات کارگروه مدیریت پسماند گنبدکاووس بود.

پیگیری راه‌اندازی سایت پسماندهای ویژه صنعتی در سه راهی داشلی برون، جلوگیری از تخلیه زباله روستاهای “تنگلی، آوخی تپه، بی بی شیروان و ارمی آباد” درحومه این روستاها و جلوگیری از دفن زباله شهر اینچه برون در نزدیکی تالاب بین المللی “آلماگل” از دیگر مصوبات کارگروه مدیریت پسماند گنبدکاووس بود.

  • منبع خبر : ایرنا