معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: اکنون ۱۴۶ هزار هکتار از زمین‌های زیرکشت گندم طی سال زراعی جاری در استان، سبز است.

محمدرضا عباسی روز یکشنبه در گزارشی از وضعیت زراعت گندم استان در جمع اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان، افزود: این سطح سبز گندم از ۳۳۰ هزار هکتار زمین زیر کشت این محصول در سال زراعی جاری است.

به گفته وی، زراعت گندم در استان مطابق تقویم زراعی پایان آن سی‌ام آذرماه بوده ولی بهره‌برداران منطقه تا ۱۵ دی ماه این زراعت را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: امسال سهمیه کشت گندم در زمین‌های کشاورزی استان ۳۷۴ هزار و ۶۰۰ هکتار توسط وزارتخانه تعیین شده با برآورد یک میلیون و ۱۶۰ هزار تُن محصول است.

خرید قیمت تضمینی گندم در سال زراعی جاری ۱۱۵ هزار ریال برای هر کیلوگرم تعیین شده که علاوه بر این به ازای تولید هر کیلوگرم ۱۵ هزار ریال یارانه کشت پرداخت می‌شود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش‌آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

بارش‌ها برای فصل زمستان نرمال است

کارشناس هواشناسی گلستان با اشاره به این که در زمان کاشت محصولات کشاورزی پاییزه به دلیل کاهش بارش ها، با خشکسالی مواجه بودیم، گفت: با این وجود، بارش‌های پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۶ درصد افزایش دارد که بیشتر خشکسالی در شهرستان‌های شرق استان است.

مریم نیک‌زادفر افزود: بیشترین بارش باران در پاییز امسال با ۲۴۵ میلیمتر در شهرستان علی‌آبادکتول ثبت شده است.

وی افزود: بارش‌ها در فصل زمستان مطابق گزارش مرکز ملی اقلیم‌شناسی کشور در این استان بیش از نرمال (هر ماه ۶۰ میلیمتر) برآورد شده است.

کاهش آب در مخازن ۱۴ سد استان گلستان

کارشناس حوزه سدهای شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: اکنون حدود ۲۱ میلیون مترمکعب آب در پشت ۱۴ سد این استان وجود دارد که معادل ۸.۶ درصد از ظرفیت ۲۴۴ میلیون متر مکعب آب ذخیره در این سدها است.

ولی افشار افزود: به دلیل خشکسالی وضعیت ذخیره‌سازی آب در پشت سدهای استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل، خوب نبوده و هر سال هم نسبت به سال‌های قبل بدتر می‌شود.

به گفته وی در این استان پنج حوزه آبریز فعال شامل «قره‌سو»، گرگانرود، اترک، خلیج گرگان و نکارود وجود دارد که سدهای این استان در «قره‌سو» (سد کوثر)، گرگانرود (سدهای چمران، بوستان، گلستان، وشمگیر، نگارستان، ایمری، شهید قربانی و شهید دستغیب ) و اترک («کرند»، دانشمند، اینچه‌برون، آلاگل و آلماگل) ساخته و در حال بهره‌برداری است.

وی افزود: اکنون آبگیری در سد نومل (کوثر) گرگان در حوزه آبریز «قره‌سو» با ظرفیت ۶.۷ میلیون مترمکعب، ۲۱.۶ درصد آن آب دارد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۴.۴ درصد آب داشت، از وضعیت بهتر برخوردار است.

استان گلستان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت و ۱۴ شهرستان دارد که اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا