معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه متأسفانه با خشکسالی بخش زیادی از مراتع خشک شده و یا از مرغوبیت قبلی افتاده‌ است، گفت: همین مسئله دامداران را با مشکل مواجه کرده است.

صاحب خیراندیش در گفتگو با خبرنگاران، تأمین نیاز علوفه را یکی از چالش‌های دامداران گلستانی برشمرد و اظهار کرد: با توجه به معدوم‌سازی یارانه‌ها، قیمت نهاده‌ها افزایش یافته و تمامی نهاده‌ها با ارز نیمایی در بازرگام ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه تقریباً ۹۰ درصد دامپروری گلستان سنتی است، افزود: ۷۰ درصد نیاز دامی گلستان از مراتع تأمین می‌شود لذا نمی‌توان انتظار داشت در شرایط فعلی تمامی نیاز دامی استان با تمهیدات‌ اندیشیده شده تأمین شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اینکه متأسفانه با خشکسالی بخش زیادی از مراتع خشک شده و یا از مرغوبیت قبلی افتاده‌اند، تصریح کرد: همین مسئله روی قیمت تمام شده دام تأثیر گذاشته و موجب شده دامداران ما نتوانند به اندازه کافی از فرآورده‌های کارخانجات خوراک دام و مصرف کشاورزی استفاده کنند.

خیراندیش متذکر شد: ما برای رفع این چالش، کشت فراستانی را با همکاری تعاونی‌ها و تشکل‌های دامپروری در دستور کار قرار داریم و امیدواریم با انعقاد قرارداد اتحادیه دامداران گلستان با یکی از سرمایه‌گذاران در خارج استان هفت هزار هکتار علوفه برای استان کشت انجام شود.

وی به اجرای طرح تولید قراردادی دام اشاره کرد و توضیح داد: دامداران می‌توانند از طریق اتحادیه به کارخانجات خوراک دام معرفی شوند و روزانه یک و نیم کیلوگرم خوراک را به ازای هر یک رأس در طول چهار ماه دریافت کنند که هزینه آن توسط ما پرداخت می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان اضافه کرد: با همکاری سازمان بسیج مهندسین اقدام به به‌روزرسانی آمار دام در استان گلستان کردیم تا با این اقدام، سهم‌بری دامداران بیشتر شود. در حال حاضر دامداران گلستانی ۳۰ درصد نیاز دامی را به طور ماهانه دریافت می‌کنند که‌ امید است با تهیه آمار دقیق این سهم‌بری به ۵۰ درصد افزایش یابد.

خیراندیش از اتحادیه و نمایندگان دامداران گلستان خواست؛ برای رفع چالش‌ها و مشکلات موجود بیشتر وارد میدان شوند تا حل مشکلات دامداران سرعت بیشتری بگیرد و گفت: تمهیدات لازم برای پایداری دام ایجاد شده و امیدوارم در اسرع وقت بتوانیم تسهیلات کم‌بهره را به دامداران پرداخت کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد دام در سایه کمبود نهاده‌های دامی در معرض نابودی است، بیان کرد: اینکه چه تعداد دام در معرض تهدید کشتار یا فروش است یک مسأله آماری است و نیاز به بررسی دقیق دارد اما پیش‌بینی ما حدود ۳۰ درصد است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه‌ امیدوارم با اجرای طرح‌های مختلف تهدیدات دامداری در گلستان کمتر شود، خاطرنشان کرد: خشکسالی یک معضل ملی است و باید تمهیداتی‌ اندیشیده شود تا اثرات آن به حداقل برسد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا