رئیس اداره امتحانات اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان گفت: مشاوره نادرست افراد غیرتخصصی، برخی دانش‌آموزان استان را وادار به اتخاذ تصمیم اشتباه کرده و آنان با رویای قبولی در کنکور، به جای شرکت در مدارس و امتحان پایان سال، راهی کلاس‌های خصوصی کنکور می‌شوند اما به‌دلیل سردرگمی در انتخاب شیوه صحیح آموزش، از رسیدن به دانشگاه باز می‌مانند.

عباس دامغانی با بیان اینکه گلستان در برگزاری کلاس‌های کنکور و تعداد مدارس غیرانتفاعی کشور رکورددار است، اظهار کرد: مشاوره‌های خارج از ضوابط آموزش و پرورش و کلاس‌های خصوصی کنکور یکی از معضلات آموزشی گلستان است.

وی بیان کرد: رهاکردن کلاس درس مدارس و غیبت در امتحانات پایان سال، موجب افت محسوس نمره نهایی دانش‌آموزان می‌شود که به دلیل تاثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور، شانس قبولی آنان در دانشگاه کاهش خواهد یافت.

رئیس اداره امتحانات اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان به تاثیر ۵۰ درصدی معدل در قبولی کنکور اشاره کرد و افزود: یکی از تغییرات امتحانات نهایی امسال نسبت به سال‌های گذشته طرح سوالات مفهومی بود که به‌دلیل باقی‌ماندن رویکرد حفظ کتب درسی در ذهن دانش آموزان و معلمان، سطح کمی معدل امتحانات نهایی استان را پایین آورده است.

دامغانی با بیان اینکه تاثیر معدل در کنکور سال آینده به ۶۰ درصد می‌رسد، بیان کرد: اگر دانش‌آموزان موفق به کسب معدل بالا در امتحانات نهایی شوند نیمی از راه قبولی در کنکور را طی می‌کنند به همین دلیل آمار قبولی گلستانی‌ها در کنکور امسال رشد خوبی داشت.

وی از صعود ۱۲ پله‌ای میانگین معدل امتحانات نهایی شهر گرگان خبر داد و گفت: پس از گرگان در این شاخص علی‌آبادکتول در جایگاه دوم و کلاله در رتبه سوم قرار دارند که نشانه برقراری عدالت آموزشی در نقاط مختلف گلستان است.

رئیس اداره امتحانات اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان به جایگاه گلستان در بخش آزمون نهایی مدارس کشور اشاره کرد و یادآور شد: گلستان در این بخش تقریبا جزو ۱۰ استان آخر کشور قرار دارد که با توجه به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای مدیران و معلمان و طراحی نمونه‌سوالات امتحانی مفهومی، انتظار داریم جایگاه استان در امتحانات نهایی سال آینده بهبود پیدا کند.

دامغانی میانگین معدل نمره نهایی گلستان را ۹.۶۵ اعلام کرد و اظهار کرد: میانگین نمره نهایی کشوری ۱۰.۲ است.

رئیس اداره امتحانات اداره‌کل آموزش و پرورش گلستان به شرایط ترمیم معدل برای قبولی بهتر در کنکور اشاره کرد و توضیح داد: بخشی از شرکت‌کنندگان در امتحانات نهایی، فارغ‌التحصیلان سال‌های گذشته هستند که برای ترمیم معدل و افزایش شانس قبولی در کنکور در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت می‌کنند.

دامغانی با تاکید بر اینکه برای شرکت در ترمیم معدل محدودیت سنی وجود ندارد، بیان کرد: سوابق تحصیلی فارغ‌التحصیلان قبل از سال ۱۳۸۴ در کنکور وجود ندارد که این افراد برای افزایش شانس قبولی در کنکور حتما باید در ترمیم معدل شرکت کنند همچنین افرادی که از سال ۱۳۸۴ به بعد هم فارغ‌التحصیل شده باشند، می‌توانند از مزیت ترمیم معدل بهره‌مند شوند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا