مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: گلستان تنها استان فاقد سردخانه نگهداری فرآورده‌های خونی در کشور است که با وجود جذب ۳۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب اوراق، هیچ شرکتی راضی به تحویل سردخانه در ازای اوراق نیست.

فاطمه محمدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون اظهار کرد: مجوز ترک تشریفات و برگزارنشدن مناقصه برای تهیه سردخانه اخذ شده و به محض مشخص شدن شرکت، سردخانه خریداری می‌شود.

وی ادامه داد: در صورت استقرار سردخانه می‌توانیم پلاسماهای اهداکنندگان را تا سه سال نگهداری کنیم.

وی از احداث پنجمین پایگاه ثابت خونگیری گلستان در رامیان خبر داد و افزود: این پایگاه که ساخت آن از سال ۱۳۹۲ آغاز شده بود در مرحله لوله‌کشی گاز و کف‌سازی است و تجهیز آن به دریافت اعتبار از محل اعتبارات استانی و سفر دوم رییس جمهور به استان نیاز دارد.

محمدی ادامه داد: اعتبارات تملک دارایی انتقال خون گلستان در سال گذشته ۲۵۰ درصد بیشتر شد که تلاش می‌کنیم در بودجه سال ۱۴۰۲ این میزان باز هم افزایش پیدا کند.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: مردم این استان از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ هزار و ۵۲۶ واحد خون اهدا کردند که این رقم در مدت مشابه پارسال ۱۲ هزار و ۹۸۹ نفر بود.

وی بیان کرد: از کل اهداکنندگان امسال ۹ هزار و ۴۰۶ نفر اهدا کننده مستمر بودند.

مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: در ۸۳ روز گذشته سال جاری از مجموع اهداکنندگان، هزار و پنج نفر بانوان بودند و این آمار سال گذشته در همین بازه زمانی ۸۰۴ نفر بود.

وی ادامه داد: سال گذشته در مجموع ۶۸ هزار گلستانی برای اهدای خون به مراکز استان مراجعه کردند ۶۰ هزار نفر موفق به اهدا شدند.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: این استان جزو چهار استان تولیدکننده «پلاسما ضدهاری» در کشور است.

محمدی اظهار کرد: همچنین امسال ۵۱ نفر «سلول‌های بنیادی» اهدا کردند.

سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای درمان افرادی که دچار بدخیمی‌های خونی یا بیماری‌هایی چون تالاسمی و سرطان‌های خونی هستند، استفاده می‌شود تا بیماری که سلول خونی بدنش دچار مشکل شده، سلامت خود را بازیابد.

وی بیان کرد: ذخیره خونی سال جاری به ۱۲ روز رسیده، در صورتی که سال گذشته و سال ماقبل آن ذخیره خونی به ترتیب ۱۱ و سه روز بود.

محمدی یادآور شد: نمونه‌های آزمایش غربالگری تا اواسط سال گذشته برای آزمایش و پاسخ به استان همجوار ارسال می‌شد، اما پس از آوردن دستگاه مورد نظر به استان، در این بخش به خودکفایی رسیدیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا