مرحله استانی چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان ویژه گروه سنی ۱۸ سال به بالا در ۲ بخش برادران و خواهران با شرکت ۹۵ نفر قاریان و حافظان قرآن کریم از سراسر این استان شمالی در حرم مطهر امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس آغاز شد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس روز سه‌شنبه در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مرحله استانی این دوره از مسابقات طی امروز با شرکت ۵۵ نفر از برادران و فردا چهارشنبه ۲۵ مرداد با شرکت ۴۰ نفر از خواهران در محل آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید (ع) این شهرستان برگزار می‌شود.

صالح محبی افزود: این مسابقات در رشته اذان ویژه آقایان و رشته‌های «حفظ کل قرآن کریم، ۲۰، ۱۰ و پنج جزء، قرائت تحقیق و ترتیل، دعاخوانی و مدیحه‌سرایی» ویژه برداران و خواهران در حال برگزاری است.

وی اضافه کرد: شرکت کنندگان رشته‌های قرائت، ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء قرآن کریم در مرحله استانی باید از ترجمه اجزای هفت و هشت قرآن کریم به‌صورت حضوری، پیش یا پس از ارائه تلاوت یا پاسخگویی به محفوظات به دو سوال شفاهی نیز پاسخ دهند.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس ادامه داد: نمره ترجمه برای تمام شرکت‌کنندگان ۲ لحاظ شده که به جمع نمرات آنها در رشته‌های قرائت و ترتیل، حفظ کل و حفظ ۲۰ جزء اضافه می‌شود.

محبی بیان داشت: در رشته‌های حفظ قرآن کریم، پس از اعمال ۷۰ درصد نمره حُسن حفظ و ۳۰ درصد نمره حُسن قرائت، نمره آزمون مفاهیم در سر جمع نهایی اعمال می‌شود.

وی تاکید کرد: شرکت‌کنندگانی که در آزمون ترجمه حضور پیدا نکنند علاوه بر کسب نکردن ۲ امتیاز ترجمه، یک نمره منفی نیز از سر جمع کل نمره آنها کسر خواهد شد.

به گفته رییس اداره اوقاف و امور خیریه گنبدکاووس، ملاک و منبع آزمون ترجمه، فایل بارگذاری شده در سایت مسابقات قرآن کریم به نشانی quraniran .ir سازمان اوقاف و امور خیریه است.

محبی افزود: نفرات برتر این مسابقات در هر رشته، به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که افزون بر ۴۰۰ هزار نفر آن در گنبدکاووس زندگی می‌کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا