رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱، سه هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال غرامت به کشاورزان گلستانی پرداخت شده که میزان عمده آن را خسارات ناشی از خشکسالی تشکیل می‌دهد.

محمد برزعلی چهارشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به پیشتازی گلستان در بیمه محصولات کشاورزی اظهار کرد: این استان با ۷۳ میلیون قطعه بیمه طیور، رتبه دوم کشور را کسب کرد و با ۲۹۷ هزار هکتار سطح بیمه شده زراعی، در جایگاه نخست کشور ایستاد.

وی با بیان اینکه به طور کلی بیمه کشاورزی به چهار بخش طیور، دام، زراعت و باغ تقسیم می‌شود، افزود: با توجه به اهمیت محصولات کشاورزی، به عنوان بخش مهمی از اقتصاد استان و منبع مهم درآمد اقشار زیادی از مردم و همچنین مخاطرات بسیار آن، بیمه کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه برای حمایت از امنیت تولید، مدیریت ریسک و تولید پایدار کشاورزی نباید از بیمه کشاورزی غافل شد، یادآور شد: کشاورزی و دامداری ۲ قطب اقتصادی استان هستند که در تامین نیازهای غذایی جامعه نقش مهمی دارند و این دو قطب نیازمند حمایت هستند تا در مسیر امن حرکت کنند.

به گفته برزعلی؛ بیشترین سطح بیمه شده بخش زراعت مربوط به محصول گندم دیم با ۱۰۸ هزار هکتار و سپس ۹۲ هزار هکتار گندم آبی است.

وی از دامداران خواست از بیمه دام های خود غافل نشوند و گفت: امسال ۶۴ هزار راس دام سبک و سنگین در استان گلستان زیرپوشش بیمه قرار گرفتند.

استان مرزی و شمالی گلستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌رود که سالانه بیش از ۹۲ نوع محصول زراعی و باغی در این استان تولید می‌شود که بیشترین آن با افزون بر یک میلیون تن به گندم اختصاص دارد.

گندم، دانه های روغنی همچون کلزا، سویا، آفتابگردان و پنبه، مرغ، میگو، توتون، پیله تر ابریشم و زیتون از جمله محصولات شاخص گلستان و دارای رتبه در کشور است.

گلستان با وسعت افزون بر ۲۰ هزار کیلومتر مربع، علاوه بر۶۶۲ هزار هکتار زمین کشاورزی، ظرفیت‌هایی همچون ۳۰ هزار هکتار باغ، ۴۵۲ هزار و ۱۸۵ هکتار عرصه جنگلی، ۸۶۲ هزار و ۸۲۵ هکتار مرتع، افزون بر ۱۲۰ کیلومتر ساحل، بیش از سه میلیون واحد دامی و بیش از یک هزار واحد مرغداری دارد.

در تولید محصولات زراعی، باغی و دامی گلستان از حدود ۳۳ هزار دستگاه ماشین آلات کشاورزی استفاده می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا