گلستان از قطب‌های مهم تولید سیب‌زمینی کشور به شمار می‌رود که هر ساله حدود ۸ هزار هکتار از زمین‌های این استان در بهار و پاییز به زیرکشت این محصول می رود اما کاهش شدید قیمت در فصل برداشت، مشکل سالیان اخیر کشاورزان گلستانی است که با وجود وعده مسوولان هنوز چاره‌ای برای حل آن اندیشیده نشده است.

اولین سیب زمینی تولیدی کشور از مزارع گلستان روانه بازار مصرف می‌شود و به دلیل گستره فراوان مزارع این استان، عرضه سیب‌زمینی گلستان تا آخرین روزهای برداشت محصول دیگر استان‌ها ادامه دارد.

سیب زمینی‌کاران و تجار استان گلستان با وجود نقش‌آفرینی در تامین سیب‌زمینی مورد نیاز بازار کشور از کاهش قیمت این محصول در رنج هستند و در برخی موارد با افزایش تولید و کاهش تقاضا و در نتیجه نبودن راهی جز فروش سیب‌زمینی به دلالان، شاهد به‌جیب‌زدن سود حاصل از فروش دسترنج خود توسط واسطه‌ها هستند.

علاوه بر این، صادرکنندگان سیب زمینی هم از ناهماهنگی صادرات این محصول به کشورهای مقصد گلایه‌مند بوده و معتقدند از این بابت چیزی جز ضرر و زیان نصیب آنان نمی‌شوند.

قیمت خرید سیب زمینی به صورت تضمینی توسط شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی تعیین می‌شود که برای سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲، سیب زمینی پاییزه کیلویی ۳۴ هزار و ۲۱۴ ریال و بهاره ۳۷ هزار و ۶۲۷ ریال با لحاظ مرغوب و سالم، بدون آفت زدگی و مواد خارجی تعیین شده است.

برای حل مشکل بهره‌برداران و تجار صادر کننده سیب زمینی استان گلستان، نشست هماهنگی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی گرگان با حضور مسوولان انجمن سیب زمینی کاران کشور، مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، مسوولان جهادکشاورزی و جمعی از تجار استان گلستان برگزار شد.

 

ضرورت چاره‌اندیشی برای زراعت سیب زمینی گلستان

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گلستان گفت: باید به فکر زراعت سیب زمینی در استان بود چراکه رویه فعلی کشت، فایده‌ای برای بهره‌برداران و تجار استان ندارد.

امیر یوسفی افزود: سیب زمینی کاران گلستان سال زراعی قبل به خاطر تنش در بازار دچار خسارت فراوان شدند و این معضل مانع صادرات این محصول و ارز آوری برای کشور گردید.

وی خواستار برنامه‌ریزی کارشناسی شده قبل از زراعت سیب زمینی و ممانعت از صدور بخشنامه‌های آنی بدون پشتوانه برای صادرات شد.

به گفته وی برداشت سیب زمینی در گلستان با نیاز بازار کشورهای مقصد به ویژه همسایه همزمان است و به همین دلیل باید روی صادرات آن برنامه ریزی صورت گیرد تا در زمان صادرات، بازرگانان دچار مشکل نشوند.

یوسفی تاکید کرد: برای رونق صادرات سیب زمینی تولیدی استان لحاظ کاهش تعرفه برای تجار بسیار مهم است تا ضمن حمایت از تولید کننده و تجار، ارزآوری برای کشور داشته باشد.

وی بیان کرد: در تامین نیاز داخلی به سیب زمینی نگرانی وجود ندارد و باید تلاش کرد تا مانع صادرات این محصول برداشته شود.

حمایت بیشتر از سیب زمینی کاران گلستان

نماینده مردم گرگان و آق قلا درمجلس شورای اسلامی با اشاره به این که زراعت سیب زمینی در گلستان به حمایت نیاز دارد گفت: فعالان این بخش اعم از تولید کننده و تجار برای صادرات متحمل خسارت می‌شوند که باید تصمیم گیری‌ها درست در این حوزه صورت گیرد.

رمضانعلی سنگدوینی افزود: زراعت سیب زمینی در گلستان بیشتر از سوی بهره‌برداران در واحد سطح یک و حداکثر سه هکتاری صورت می‌گیرد و نداشتن برنامه منظم در بازاریابی به ویژه صادرات با زیان مواجهه می شود.

وی ادامه داد: در این استان برای تولید هر هکتار سیب زمینی ۲ میلیارد ریال هزینه می‌شود و باید به بهره‌برداران کمک شود تا سرمایه‌گذاری این قشر برگشت داده و بیش از این زیان متحمل نشوند.

وی همچنین لحاظ کودیارانه‌ای را برای زراعت سیب زمینی در گلستان ضروری دانست و گفت: برای زراعت این محصول بهره‌برداران استان کود موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند.

کشت قرارداری حامی سیب زمینی‌کاران

مدیرکل جهادکشاورزی گلستان هم گفت: حمایت از زراعت سیب زمینی در استان باید در قالب اجرای طرح کشت قراردادی باشد تا بیش از این بهره‌برداران متحمل زیان نشوند.

محمد برزعلی افزود: گلستان از استان های پیشرو در اجرای طرح کشت قراردادی محصولات دیگر است و این ظرفیت می‌تواند دغدغه زراعت سیب زمینی در استان را حل کند.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی‌کاران کشور هم گفت: تصمیم‌گیری در رابطه با بازار، توزیع و صادرات سیب زمینی، بزرگترین مشکل این بخش است و اگر تصمیم گرفته شود توزیع این محصول مشکل نخواهد شد.

خسرو طالبی رحیق افزود: گلایه انجمن سیب زمینی وجود مشکل در تصمیم گیری نادرست است به طوری که چندین بار تعرفه صادرات سیب زمینی بالا و پایین می‌شود حتی اجرایی شدن تعرفه پایین صادرات هم ۲۰ روز طول می‌کشد و از این تاخیر، دلالان سود می‌برند.

وی تاکید کرد: لازم است هماهنگی بین انجمن سیب زمینی و معاونت بازرگانی برای برطرف شدن مشکل بازار، توزیع و صادرات این محصول صورت گیرد تا همه سود ببرند و صادرات هم رونق گیرد.

به گفته وی سالانه حدود ۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تُن تولید سیب زمینی در کشور تولید می‌شود که میانگین صادرات این محصول بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تُن است.

 

برنامه زراعت ۱۴۲ هزار هکتاری سیب زمینی

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: زراعت سیب زمینی در کشور طی چهار فصل در استان های مستعد انجام می‌شود که در سال زراعی برنامه‌ریزی کشت و تولید این محصول در سطح ۱۴۲ هزار هکتار شده که ۹۰ هزار هکتار آن به کشت پاییزه اختصاص دارد.

حسین اصغری افزود:طی ۲ سال زراعی قبل به دلیل بروز خشکسالی و کاهش سطح زیر کشت ( ۹ تا ۱۰ هزار هکتار)، تولید این محصول از ۵.۵ میلیون تُن به ۵.۱ میلیون تُن کاهش داشته که با بهره گیری از آبیاری نوین و مدیریت مصرف آب می‌توان سطح کشت و تولید را حفظ کرد.

وی تاکید کرد: باید به گونه ای برنامه‌ریزی در زراعت سیب زمینی صورت گیرد که ضمن تامین تولید داخلی، صادرات هم انجام شود.

وی اصلاح نظام بهره‌برداری به عنوان تعادل در تولید زراعت سیب زمینی را یک نیاز اساسی دانست و گفت: باید برای اجرای آن تلاش شود تا با برنامه‌ریزی، تولید کرد.

اصغری ادامه داد: عملیاتی شدن صادرات قراردادی راهکاری برای حل مشکل بازرگانی در صادرات سیب زمینی است که باید از سوی انجمن سیب‌زمینی‌کاران پیگیری شود.

وی بر پیگیری در ایجاد صندوق تخصصی سیب زمینی کاران در کشور تاکید کرد و گفت: برای راه‌اندازی این صندوق سه سال پیگیری صورت می‌گیرد و یکی از مصوبه‌های همایش ملی اخیر سیب زمینی کاران کشور شتاب در عملیاتی شدن این صندوق است.

به گفته وی اکنون در هر استان مستعد زراعت سیب زمینی، صندوق سیب زمینی کاران وجود دارد ولی برای کارایی بیشتر نیاز به صندوق تخصصی آن در سطح ملی است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر راه‌اندازی سامانه جمع آوری اطلاعات به روز زراعت سیب زمینی توسط انجمن سیب زمینی کاران، افزود، این اقدام می تواند برنامه‌ریزی درست در حمایت از این قشر تولید کننده در حوزه تولید، بازار و صادرات صورت دهد.

وی شمار بهره‌برداران زراعت سیب زمینی در کشور را ۶۰ هزار نفر اعلام کرد.

زراعت سیب زمینی در گلستان خوب است

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال زراعی جاری زراعت سیب زمینی در استان گلستان باوجود خشکسالی از شرایط رشد خوبی برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: در این استان شمالی ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار زراعت سیب زمینی صورت گرفته که برداشت آن در فصل بهار امسال است.

وی تولید سیب زمینی در گلستان را ۱۵۰ هزار تُن اعلام کرد و گفت: گلستان نخستین استان دارای برند و آدرس مزرعه در تولید سیب زمینی است.

اصغری به تجار وعده داد مطالبه کم کردن محدودیت صادرات سیب زمینی و کاهش تعرفه صادرات این محصول از کشور را از طریق ملی پیگیری کند.

با وجود این، در استان گلستان رفع نگرانی سیب زمینی کاران در فصل برداشت و عرضه محصول بدون زیان، رفع محدودیت صادرات سیب زمینی تولیدی در زمان برداشت به دلیل ماندگاری اندک محصول و سرمایه‌گذاری در اجرایی شدن کشت قراردادی بسیار ضروری بوده که برای آن برنامه‌ریزی درست صورت گیرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا