مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: استان وارد خشکسالی هیدرولوژیکی یعنی مراحل پیشرفته‌تر خشکسالی شده است.

ایرج حیدریان گفت: شعار هفته صرفه جوئی (۲۶ خرداد الی ۱ تیر) ایران، تغییر اقلیم و مسئولیت پذیری است که باید به آن توجه شود،، این شعار ناظر به این موضوع است که تغییر اقلیم اتفاق می‌افتد و باید مسئولیت پذیری را به همه واگذار کنیم و بدیهی است که حل چالش آب بدون مشارکت اجتماعی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه کاهش نزولات جوی، خشکسالی، افزایش درجه حرارت زمین، تغییر آبدهی چاه‌ها و کاهش رودخانه‌ها را شاهد هستیم، افزود: بارش استان نسبت به سال گذشته و نسبت به درازمدت ۲۰ درصد کاهش دارد، یعنی خشکسالی هواشناسی ما ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما خشکسالی هیدرولوژیکی در گرگانرود ۷۰ درصد کاهش داشت و در اترک بیش از ۹۷ درصد را نشان می‌دهد و این یعنی ما وارد مراحل پیشرفته‌تر خشکسالی شده‌ایم.

حیدریان با بیان اینکه خشکسالی کشاورزی هم در استان رخ داده است، گفت: حتماً باید تصمیم‌های مهمی در حوزه کشاورزی به عنوان بزرگترین مصرف کننده آب گرفته شود تا هم کشاورزان لطمه نبینند و هم منابع آبی ما حفظ شود.

مدیر عامل آب منطقه‌ای استان بیان کرد: الگوی کشت به استان ابلاغ شده است، اما نیاز به اصلاحاتی دارد و گلستان دیگر گنجایش کشت محصولات پرآب را ندارد.

وی افزود: در استان گلستان ۱۵ هزار هکتار نسق آب سطحی وجود دارد که فقط با آن می‌توان کشت برنج را انجام داد و برای کشت برنج باید جایگزینی در استان در نظر گرفته شود تا کشاورز هم ضرر نکند.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر