معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت گلستان با اشاره به فواید زایمان طیبعی برای مادر و نوزاد گفت: حدود نیمی از نوزادان در گلستان با انجام عمل سزارین متولد می‌شوند که این آمار بیشتر از حد انتظار است.

علیرضا صحرایی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: طبق استانداردهای تعریف شده، کمتر از ۲۰ درصد نوزادان باید از طریق عمل سزارین به دنیا بیایند اما با وجود پرداخت همه هزینه‌های زایمان طبیعی از سوی بیمه سلامت و رایگان بودن آن، هنوز برخی افراد به انجام سزارین تمایل دارند.

وی بیان کرد: بیمارستان‌های فاطمه الزهرا(س) مینودشت و خاتم‌الانبیا گنبدکاووس پیشگام کاهش انجام سزارین در گلستان هستند و امیدواریم دیگر مراکز درمانی استان هم در این مسیر گام بردارند.

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت گلستان افزود: افزایش سزارین نسبت به طبیعی در ایران ناشی از مسائل فرهنگی و برخی چشم و هم‌چشمی‌ها است در حالی که کشورهای توسعه یافته با برنامه‌ریزی دقیق، افزایش زایمان طبیعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی با اشاره به معرفی هزار و ۷۰۰ بیمار خاص به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات اظهار کرد: پارسال حدود ۹۰۰ میلیون تومان هزینه بستری ناباروری، یک میلیارد تومان برای درمان سرپایی و به زوجین نابارور هم ۵۰ میلیون تومان از سوی بیمه سلامت گلستان وام قرض الحسنه درمان پرداخت شد.

صحرایی با یادآوری ضرورت اجرای طرح‌های مرتبط با افزایش جمعیت در ایران گفت: افزایش سن جمعیت کشور نگرانی بسیار زیادی را به‌وجود آورده و در دولت سیزدهم پیرو فرامین رهبر معظم انقلاب تصمیماتی گرفته شد که در نهایت به تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت انجامید.

وی بیان کرد: تا قبل از این قانون افراد نابارور خدمات را به صورت آزاد با هزینه بالا دریافت می کردند اما با ابلاغ این قانون باید همه خدمات غربالگری، شناسایی و درمان سطح یک و ۲ در تعهد بیمه قرار گرفته و بیمه‌ هزینه ها را در قالب تعرفه دولتی و غیردولتی پرداخت کنند.

معاون بیمه و خدمات سلامت اداره کل بیمه سلامت گلستان گفت: همه بیمه شدگان تحت پوشش دولتی تا ۹۰ درصد هزینه های مراتبط با ناباروی را که در مرکز نهال گرگان پرداخت کنند، از بیمه سلامت دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به شروع هفته جمعیت بیان کرد: برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع فرزندآوری، تقدیر از کارمندان دارای فرزند بیشتر، بازدید از مراکز ناباروری نهال، دیدار با زوجین نابارور که با پوشش بیمه دارای فرزند شدند، تقدیر از مادران کارمند دارای سه فرزند و بیشتر و تجلیل از بیمارستان های دولتی و خصوصی که در کاهش آمار سزارین اقدام کردند از جمله برنامه های هفته جوانی جمعیت است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا