رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس، برگزاری محافل خانوادگی را از دلایل اصلی شیوع بیماری کووید۱۹ در این شهرستان دانست و از مردم مناطق شهری و روستایی خواست تا زمان بهبود شرایط از رفتن یا برگزاری دورهمی خانوادگی حتی با تعداد محدود بشدت پرهیز کنند.

عبدالرحیم پالیده گفت:هدف دولت از تشدید محدودیت‌های تردد ۲ هفته‌ای و تعطیلی برخی فعالیت‌ها را ملزم کردن مردم به ماندن در خانه و جلوگیری از تجمعات غیرضروری اعلام کرد و اظهارداشت: برای قطع زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹ مردم نباید تجمع در اماکن عمومی را به محافل خانوادگی بکشانند.

وی، کم‌توجهی به فاصله‌ فیزیکی ۱.۵ متری در دورهمی‌های خانوادگی را عامل تشدید شیوع کرونا دانست و گفت: استفاده از ماسک به همراه رعایت فاصله اجتماعی توسط شهروندان می تواند منجر به اثرگذاری محدودیت‌های اخیر شود.

دکتر پالیده افزود: برگزاری جشن عروسی‌ باحضور تعداد زیاد مهمان از دیگر عوامل تشدید شیوع کرونا در گنبدکاووس بود که با ورود دادگستری و برخورد با برگزار کنندگان متخلف، تعداد این مراسم‌ها کاهش یافت.

رییس مرکز بهداشت گنبدکاووس ادامه داد: تا زمانی که واکسن کووید ۱۹ تولید نشده و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها به صفر نرسد، باید شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت شود.

وی متوسط استفاده از ماسک توسط مردم گنبدکاووس در شرایط فعلی را بین ۷۰ تا ۸۰ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: بالاترین میزان استفاده مردم این شهرستان از ماسک، هنگام حضور در ادارات به میزان ۹۵ درصد است.

پالیده گفت: درحال حاضر ۱۳۰ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در مراکز درمانی گنبد بستری هستند که حدود ۸۰ نفر آنان از مردم این شهرستان و بقیه از دیگر شهرهای همجوار هستند.

به گفته این مقام مسوول، با توجه به وضعیت نارنجی شیوع کرونا در گنبدکاووس، مشاغل گروه دوم فعلا طبق روال سابق تا ساعت ۱۸ امکان فعالیت دارند.

طبق آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان، بندرترکمن، گرگان، آق‌قلا و کلاله در وضعیت قرمز، کردکوی، بندرگز، گمیشان، علی‌آبادکتول، آزادشهر، گنبدکاووس، مینودشت، گالیکش و مراوه‌تپه در وضعیت نارنجی و رامیان در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.