عملیات اجرایی ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان پس از ۱۸ سال بلاتکلیفی امروز با حضور وزیر نفت دوباره از سر گرفته شد.

جواد اوجی وزیر نفت در مراسم آغاز عملیات ساخت این مجتمع در گلستان گفت: با رفع مشکلات حقوقی پتروشیمی گلستان و مسئولان استانی و کشوری امروز تکلیف بیش از ۹۰ هزار سهامدار پتروشیمی گلستان مشخص شد و پس از ۱۸ سال چشم انتظاری دوباره ساخت آن با ورود هلدینگ خلیج فارس آغاز شد.

او افزود: دولت سیزدهم برای این پروژه ۴۸۰ میلیون دلار تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی مصوب کرده است.

اوجی با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی گلستان بزرگترین پروژه عمرانی در این استان است، افزود: پتروشیمی گلستان با سرمایه گذاری حدود ۷۰۰ میلیون دلار معادل ۳۵ هزار میلیارد تومان احداث می‌شود.

وزیر نفت وجود زیرساخت‌های مناسب و نزدیکی به منطقه آزاد، دسترسی به خوراک گاز و مجاورت خط راه آهن برای انتقال محصول را از مزیت‌های احداث پتروشیمی گلستان عنوان کرد و گفت: با همتی که امروز در وزارت نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی و سرمایه گذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس وجود دارد پی بینی می‌کنیم پتروشیمی گلستان در مدت ۳ سال و نیم آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر نفت با بیان اینکه اجرای این پروژه برای بیش از ۱۵۰۰ نفر اشتغال آفرینی به همراه دارد، گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده بخشی از محصول تولیدی این طرح برای مصارف داخل استان و بخشی نیز صادر می‌شود.

با بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی، سالانه یک میلیون و هفتصد هزار تن اوره و آمونیاک تولید خواهد شد.

بر اساس برآورد‌ها در صورت بهره برداری از پتروشیمی گلستان سالانه سه هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان افزایش می‌یابد.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان