رییس مرکز تحقیقات، آموزش و کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: کارشناسان واحد ثبت و گواهی بذر و نهال این مرکز برای سال زراعی جاری حدود ۴۰ هزار تُن بذر را برای کشت محصولات در استان گواهی و تامین کردند.

علیرضا صابری روز پنجشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: در این استان ۱۴ رقم زراعی جدید از جمله غلات، دانه‌های روغنی، حبوبات و گیاهان علوفه‌ای برای معرفی به بهره‌برداران وجود دارد.

مسوول واحد ثبت و گواهی بذر و نهال این مرکز نیز گفت: مجوز تایید بذر از سوی کارشناسان این مرکز براساس درخواست متقاضی انجام و سپس در اختیار مراکز توزیع قرار می‌گیرد.

مهرناز مهرآور افزود: امسال گواهی تاییدیه برای حدود ۴۰ هزار تُن بذر گندم توسط این مرکز با همکاری کارشناسان صادر شده است.

هر ساله کشت پاییزه محصولات کشاورزی در گلستان در سطح بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از زمین‌های مستعد استان صورت می‌گیرد که بیشتر سطح آن به گندم، دانه‌های روغنی و جو اختصاص دارد.

براساس گزارش محمد برزعلی مدیرکل جهادکشاورزی گلستان، برای زراعت گندم در استان به ۱۰۰ هزار تُن بذر نیاز است که ۴۰ هزار تُن آن توسط دولت و بقیه از سوی بهره‌برداران از محل تولیدات سال گذشته تامین می‌شود.

استان گلستان در تولید گندم از جایگاه ویژه درکشور برخوردار است به طوری که براساس داده‌های جهادکشاورزی استان، سالانه ۱۱ درصد از تولید این محصول در کشور از سوی بهره‌برداران گلستان انجام می‌شود.

در سال زراعی جاری نیز سهمیه ابلاغی برای کشت پاییزه گندم در گلستان ۳۶۵ هزار هکتار تعیین شده است.

استان گلستان با ۶۶۲ هزار هکتار زمین زراعی مستعد، یکی از قطب‌های مهم تولید محصولات راهبردی در کشور به شمار می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا