نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی و رییس فراکسیون نمایندگان شمال کشور گفت: گلستان با وجود جاذبه‌های فراوان گردشگری طبیعی و تاریخی، از نبود زیرساخت کامل و کافی در این بخش محروم است و همین کمبود باعث شده سهم استان از این صنعت پردرآمد کمتر از حد انتظار باشد.

رحمت‌الله نوروزی روز سه‌شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز گلستان اظهار کرد: همه مناطق گلستان مملو از جاذبه‌های منحصربه‌فرد تاریخی و طبیعی مانند دیوار دفاعی گرگان، آبشارهای متعدد، جنگل بکر و مانند آن است اما در دهه‌های گذشته زیرساخت مناسب جذب گردشگر در استان فراهم نشد.

وی بیان کرد: در نتیجه کم توجهی به فراهم کردن زیرساخت، گردشگری گلستان از نعمت حضور میلیون‌ها مسافر امام رضا (ع) بهره چندانی نبرده و بهره اقتصاد استان از تردد مسافران بسیار کم است.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چرا بر خلاف ۲ استان شمالی دیگر، در گلستان تله‌کابین ساخته نشد ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی این زیرساخت‌ها، مدت زمان ماندگاری مسافران در استان را بیشتر کرده و گلستان به مقصد گردشگران تبدیل خواهد شد.

نوروزی گفت: مجوز تله کابین علی‌آباد از شورای علی شهرسازی گرفته شده و ما همانگونه که بارها اعلام شده، بر رعایت مقررات محیط زیستی و الزامات مرتبط با جلوگیری از نابودی عرصه‌های جنگلی پایبندیم اما می‌خواهیم از طبیعت به درستی و در راستای رونق اقتصادی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با وجود رونق بومگردی گلستان و اقبال روبه پیشرفت مسافران از سکونت در خانه‌هایی با رنگ و بوی سنت و تاریخ، وضعیت هتلینگ استان مطلوب نیست که باید برای حل این مشکل از طریق جذب سرمایه‌گذار اقدام کرد.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مصوبات سفر اول رییس جمهور به گلستان اشاره کرد و گفت: مردم و به‌خصوص رسانه‌ها، چرایی تکمیل‌نشدن این مصوبات را از مسوولان جویا شوند و با مطالبه‌گری، سهم خود در به ثمرنشستن طرح‌های زیرساختی و زیربنایی را ایفا کنند.

نوروزی به ظرفیت‌های کشاورزی گلستان اشاره کرد و افزود: اتکای بخش عمده اقتصاد استان به کشاورزی است و باید چرخه تولید محصولات به خصوص صنایع تبدیلی با جذب سرمایه‌گذاران کامل شود.

وی افزود: استقرارنداشتن صنایع مادر موجب شده سهم گلستان از درآمد حاصل از فعالیت صنایع بزرگ کم باشد تا جایی‌که درآمد دهیاری یک روستا در استان صنعتی، از اعتبارات برخی شهرداری‌های گلستان بیشتر است.

نوروزی به مذاکره با برخی هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی مانند شستا و صندوق بازنشستگی برای سرمایه‌گذاری در گلستان اشاره کرد و گفت: یکی از مطالبات مهم از این شرکت‌ها برای کمک به رونق اقتصاد استان، راه‌اندازی صنایع تبدیلی بخشی کشاورزی برای جلوگیری از خام‌فروشی است.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی در ادامه برضرورت اصلاح الگوی کشت در گلستان با هدف استفاده حداکثری و بهینه از منابع به خصوص آب اشاره کرد و گفت: این استان به دلیل اتکای فراوان به کشاورزی نیازمند طرحی است که مشخص کند به عنوان مثل در کدام شهر باید پنبه کاشته شود و یا چه مقدار از اراضی استان می‌توان به زیرکشت برنج یا سویا برود.

نوروزی بیان کرد: یکی از راهکاری به ثمرنشستن این طرح، تضمین دولت برای خرید محصولات با قیمت مناسب است تا کشاورزان با خیال آسوده به کشت محصولات مورد نظر در راستای اصلاح الگوی کشت بپردازند.

وی استقرار راه‌آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان را فرصت مناسبی برای تغییر در اقتصاد گلستان دانست اما این پرسش را مطرح کرد که چرا با گذشت حدود ۱۰ سال از افتتاح این پروژه، هنوز گلستان نتوانسته به خوبی از این زیرساخت برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با آسیای میانه استفاده کند؟

وی به تنش آبی گلستان اشاره کرد و گفت: این استان جزو پنج استان اول کشور در برخورداری از مشکلات شدید آبی است که برای رفع این مشکل طی یک وحدت نظر بین نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی و همراهی و پیگیری‌های مستمر استاندار، ۱۸ هزار میلیارد ریال اعتبار برای حل این مشکل از دولت مصوبه گرفته شد.

وی با بیان اینکه تلاش برای جذب اعتبارات ملی ادامه دارد، یادآور شد: در چند سال اخیر برای افزایش اعتبارات گلستان اقدامات خوبی انجام شده اما برای رشد و توسعه و جبران عقب‌ماندگی استان کافی نیست.

نوروزی ادامه داد: منطقه آزاد اینچه‌برون و شهرک هزار هکتاری اترک نیازمند همراهی و توجه بیشتر برای سرعت بخشیدن به حرکت چرخ‌ اشتغال و اقتصاد و توسعه گلستان است که دولت سیزدهم و مجلس یازدهم به این ۲ نقطه توجه ویژه دارد.

وی بر ضرورت جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای کمک به حل مشکلات اقتصادی و به‌خصوص اشتغال گلستان تاکید کرد و گفت: به عنوان نمونه راه‌اندازی کارخانه ریسندگی و بافندگی علی‌آبادکتول ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای ۳۰۰ نفر، سطح زیرکشت پنبه این شهرستان را افزایش داد.

وی یادآور شد: ارتقای نیروگاه برق علی‌آبادکتول به نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۵۰۰ مگاواتی با سرمایه ۴۳۰ میلیون یورو از محل مصوبات شورای اقتصادی کشور، از دیگر اقدامات ارزشمند با همراهی خوب نمایندگان و دولت سیزدهم در گلستان است که می‌تواند بخش زیادی از مشکل کمبود برق به خصوص در روزهای پرمصرف را برطرف کند.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی، احیای خلیج گرگان را از اقدامات مهم و ارزشمند دولت سیزدهم دانست و بر تکمیل آن تایید کرد.

نوروزی حل مشکل ادامه داد: مساله پتروشیمی از اقدامات خوب دیگری بود که نمایندگان مردم در مجلس، با همراهی استاندار، نماینده ولی فقیه در گلستان و رییس کل دادگستری و دادستان استان، به صورت یک صدا مطالبه آن را در گام اول از رییس قوه قضاییه و سپس از رییس جمهور خواستند که آن نیز محقق شد.

وی تاکید کرد: همراهی این دوره نمایندگان با مجموعه استان بی‌نظیر است خوشبختانه همه نمایندگان مجلس، استانداری، نماینده ولی فقیه در استان و مجموعه مدیران برای همکاری برای مسائل توسعه‌ای استان پای کار هستند و وحدت‌نظر دارند البته اختلاف نظرها در همه دولت‌ها وجود دارد، اما اقدامات چند وقت اخیر نشان داده که نتایج خوب همیشه با وحدت، انسجام و همدلی همه مسوولان به دست می‌آید.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا