چند روز پس از بارش شدید باران که در برخی شهرهای گلستان منجر به بروز سیلاب شد و خساراتی را هم به بار آورد، هواشناسی به مردم این استان هشدار داد با فعالیت سامانه بارشی از جمعه شب تا یکشنبه آینده منتظر سیلابی دیگر همراه با ریزش تگرگ و طغیان رودخانه‌ها باشند.

بارش چند ساعته باران در یکشنبه هفته جاری، منجر به وقوع سیلاب در برخی شهرهای گلستان شد که نتیجه آن در برخی مناطق مانند روستای قورچای آزادشهر، واردشدن خسارت به ۱۵۰ خانه و همچنین خسارت فراوان به زیرساخت‌های جاده‌ای و کشاورزی دیگر مناطق شرق و غرب استان بود.

در شرایطی که امدادرسانی برای لایروبی کامل خانه‌های روستای قورچای از گل و لای و سیل همچنان ادامه دارد، هواشناسی برای شروع دوباره سیلابی دیگر در گلستان هشدار داد.

مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به تحلیل الگوهای دریافتی و نقشه‌های دریافتی، پیش‌بینی کرد: از فردا شب با فعالیت این سامانه، باران شدید در استان خواهد بارید که پیامد آن جاری‌شدن سیلاب، ریزش تگرگ و احتمال طغیان رودخانه‌ها به خصوص اترک و گرگانرود است.

امان‌محمد کمالی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نوع مخاطره این سامانه، بارندگی متناوب گاهی همراه با رگبار و رعد و برق، کاهش محسوس هشت تا ۱۲ درجه‌ای دما، ریزش تگرگ در برخی نقاط، وزش باد شدید و در نواحی مستعد استان پدیده گرد و خاک خواهد بود.

وی بیان کرد: آبگرفتگی معابر، وقوع سیلاب ناگهانی در نواحی مستعد (احتمال طغیان رودخانه‌های اترک و گرگانرود)، اخلال در تردد جاده‌ای به ویژه جاده‌های کوهستانی، برخورد صاعقه و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی و دامی از اثرات مخاطره آمیز فعالیت این سامانه تا روز یکشنبه پنجم شهریور ماه در گلستان خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی گلستان گفت: پرهیز از توقف، استقرار و برپایی چادرهای مسافرتی در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، اجتناب در فعالیت‌های کوهنوردی، محکم کردن سازه‌های موقت، پوشش گلخانه‌ها و انجام تمهیدات پیشگیرانه لازم از توصیه‌های ویژه این ایام است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا