فرماندار گنبدکاووس بحران کم آبی و خشکسالی را در این شهرستان جدی دانست و از دستگاه‌های اجرایی خواست تمام تلاش خود را برای مدیریت این مشکلات به‌کار گیرند.

مهدی دهرویه اظهارکرد: دستگاه‌های متولی می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود برای کمک به بهبود شرایط را ارائه دهند و در بحث تعیین کشت محصولات کشاورزی مناسب با شرایط آبی اطلاع رسانی لازم با استفاده از ظرفیت دهیاران و نیروهای بسیج انجام شود.

وی بیان کرد: اداره آب و فاضلاب گنبدکاووس در بحث مسائل حفر و تجهیز چاه‌ها علاوه بر اعتبارات استانی می‌تواند پیگیر استفاده از ظرفیت خیران باشد تا جلوی مشکلات کمبود و قطعی آب در تابستان سال آینده گرفته شود و همچنین سهمیه ویژه‌ای برای سوخت تانکرهای آبرسان دیده خواهد شد.

فرماندار گنبدکاووس با بیان اینکه مدیرانی موفق هستند که آمادگی روانی و ذهنی مناسب برای تصمیم‌گیری در مواقع بحرانی با کمترین حاشیه و آسیب را داشته باشند، گفت: بحث مسمومیت دانش آموزان دختر از ۲ ماه گذشته با هدف تعطیلی مدارس و ایجاد ناامنی ذهنی برای مردم در کشور شروع شد لذا باید پیش از درگیری شهرستان با این موضوع، مسائل مرتبط در نشست‌های بحران مطرح و پیش بینی‌های لازم در این ارتباط انجام می‌گرفت.

دهرویه افزود: آن چیزی که روز گذشته در حوزه مدیریت بحران باعث نگرانی شد تردد ماشین‌های خدمات رسان متعدد بود به عنوان نمونه حضور ماشین آتش نشانی در کنار خودروهای اورژانس تشدید نگرانی مردم را به دنبال داشت اما وجود آمادگی قبلی خیلی از ترددهای اضافه را کاهش می‌داد.

وی با تاکید بر لزوم تهیه بسته‌های فرهنگی، روانی و امنیتی برای مواقع بحرانی، گفت: مدیران مدارس باید آگاهی لازم را برای انجام اقدامات پدافندی و کاهش فشارهای روانی در زمان حوادث این چنینی پیدا کنند.

فرماندار گنبدکاووس از مدیران شهرستان خواست در بحث تخصیص اعتبارات سفر رییس جمهور به گلستان پیگیری لازم را داشته باشند تا حداقل از دیگر شهرستان‌های با جمعیت کمتر عقب نمانیم.

دهرویه با بیان اینکه در بحث فضای مجازی و اطلاع رسانی یک سری افراد مطالبی را انتشار می‌دهند که موجب تنش برای مردم می‌شود، گفت: اولویت نخست امیدآفرینی در جامعه با اطلاع رسانی از خدمات دولت است به عنوان نمونه سال‌ها در تامین زمین بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی گنبدکاووس هیچ صحبتی از سوی این عده مطرح نمی‌شد.

فرماندار گنبدکاووس ادامه داد: مساله تامین زمین بیمارستان در سطح شهرستان و استان قابل حل نبود تا اینکه استاندار گلستان و نماینده مردم شهرستان در مجلس با رایزینی در سطح ملی این مشکل را حل کردند و حال این عده با تشکیل کمپین اقدامات صورت گرفته را زیرسوال می‌برند.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گنبدکاووس هم با اشاره به وجود هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و مرزی در این شهرستان، گفت: ۱۸ دستگاه ماشین آلات سنگین در بحث نگهداری راه‌ها فعال است که ۷۰ تا ۸۰ درصد آنها آمادگی لازم را برای خدمات رسانی در هرگونه بحران دارند.

موسی اونق همچنین فرسودگی کامیون‌ها، کمبود سوخت و گرانی قطعات را از عمده مشکلات فعالان حوزه حمل و نقل در گنبدکاووس برشمرد و افزود: هشت شرکت تعاونی با ۱۰۰ دستگاه اتوبوس و سه شرکت با ۲۰۰ دستگاه خودروی سواری مسوولیت حمل و نقل مسافران را در گنبدکاووس بر عهده دارند و ۱۳ شرکت باربری با هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین سنگین هم حمل و نقل وسایل را انجام می‌دهند.

افزایش مصرف آب شرب در گنبدکاووس

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس هم گفت: با توجه به اینکه در آستانه تعطیلات نوروزی قرار داریم و مصرف آب شرب افزایش یافته در صورت ادامه این روند به طور قطع عید نوروز مشکل قطعی آب چند ساعته را در نقاطی از سطح شهر خواهیم داشت.

حسین سعیدی راد اظهارکرد: با توجه به کاهش بارندگی به طور قطع دامداران به مصرف آب شرب برای دام‌های خود روی می‌آورند که لازم است برنامه ریزی لازم از سوی جهاد کشاورزی انجام شود تا از منابع آب شهر و روستاها برای دام‌ها استفاده نشود.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس گفت: سطح آب زیرزمینی با توجه به کاهش بارندگی‌ها کم شده و کاهش عمر مفید چاه‌ها را داریم لذا اقدامات لازم در بحث شناسایی چاه‌های غیرمجاز و پیگیری نصب کنتور هوشمند در حال انجام است و همکاران جهاد کشاورزی باید جلوی کشت محصولات با نیاز آبی زیاد را بگیرند.

سعیدی راد بیان کرد: ۱۸ روستا و ۱۲ نقطه جمعیتی گنبدکاووس به صورت سیار آبرسانی می‌شوند و نیاز است اعتبارات لازم برای تامین تانکرهای آبرسانی به تعداد کافی تخصیص یابد.

وضعیت جوی گنبدکاووس در هفته پیش‌رو

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس هم در این نشست گفت:‌ وجود سامانه کم فشار در شهرستان باعث می‌شود امروز افزایش دمای محسوس تا ۳۴ درجه را داشته باشیم اما رفته رفته با ورود سامانه پرفشار و تغییرات جریانات جنوبی از امشب تا بامداد فردا وزش باد با سرعت ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت را خواهیم داشت.

منصور فرشاد افزود: با توجه به نداشتن بارش در چند ماه اخیر و خشک بودن زمین احتمال وزش باد همراه با گرد و خاک زیاد به ویژه برای مناطق شمالی گنبدکاووس زیاد است.

وی ادامه داد: برای فردا احتمال رگبار پراکنده و رعد و برق به میزان ۲ تا سه میلیمتر برای مناطق شمالی و چهار تا پنج میلیمتر برای مناطق مرکزی پیش بینی می‌شود و روز چهارشنبه سامانه از آسمان گنبدکاووس خارج خواهد شد.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس گفت: برای روز جمعه دوباره یک سامانه بارشی خواهیم داشت و تا ظهر رگبار پراکنده با احتمال رعد و برق شروع می‌شود که میزان بارش در مناطق شمالی بیشتر است.

فرشاد در بحث بارش‌های سال‌زراعی جاری از ابتدای مهرماه تا امروز، گفت: در این مدت ۱۱۳ میلیمتر باران بارید که نسبت به سال قبل ۵۰ درصد و نسبت به دوره آماری ۵۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد و برای اینچه برون هم ۶۹.۵ میلیمتر بارش گزارش شد که ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته و ۵۴ درصد نسبت به دوره آمار کاهش داشته است.

وی گفت: آمار دریافتی از ۱۳ مرکز باران سنجی و اقلیم شناسی در حوزه شهرستان نشان از کاهش ۳۷ تا ۵۷ درصدی بارندگی در گنبدکاووس دارد و بررسی شاخص‌های بارندگی بیانگر وقوع خشکسالی شدیدی است که در ۳۰ سال اخیر بی سابقه بوده است.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس افزود: در نیمه اول اسفندماه ۳۰ درصد کاهش بارش را نسبت به دوره آماری داشتیم اما نیمه دوم اسفند ماه بارندگی نرمال خواهد بود و برای ۲ ماه نخست فصل بهار هم بارندگی‌ها نرمال پیش بینی می‌شود.

خسارت خشکسالی بر محصولات زراعی

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس هم گفت: در ماه‌های آبان و آذر بارندگی مناسب بود که باعث شد در سطح سبز محصولات کشاورزی مشکل خاصی وجود نداشته باشد اما در ادامه کمبود بارش‌ها در دی و بهمن باعث شد گندم نتواند حالت عادی را داشته باشد و تنش سرما هم موضوع را تشدید کرد.

عبدالملک آرخی افزود: در صورت تداوم خشکسالی پنجه گندم نمی‌تواند به دانه موثر تبدیل شود اما در صورت مناسب بودن بارندگی شاید بتوانیم به تولید قابل قبولی برسیم.

وی گفت: سطح سبز گندم در گنبدکاووس ۱۰۶ هزار هکتار است که ۴۱ درصد خسارت و ۱۶۴ هزار تن تولید پیش بینی می‌شود، در محصول جو سطح سبز ۱۸ هزار هکتار و پیش بینی خسارت ۶۱ درصد و تولید ۱۵ هزار و ۷۰۰ تن و در محصول کلزا سطح سبز هفت هزار و ۵۰۰ هکتار و پیش بینی خسارت ۳۴ درصد و تولید هشت هزار تن است.

مدیر جهاد کشاورزی گنبدکاووس بیان کرد: امسال با توجه به شرایط خشکسالی و کاهش سطح منابع آبی، امکان کشت محصولات با نیاز آبی بالا وجود ندارد و هیچ گونه نهاده‌ای برای کسانی که زمین‌های خود را به این نوع از کشت‌ها اختصاص دهند، تعلق نمی‌گیرد.

ریزگردها مهمترین پیامد خشک شدن تالاب‌ها

احمد احمدی رییس حفاظت محیط زیست گنبدکاووس هم با اشاره به وضعیت وخیم تالاب‌های بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی‌گل واقع در حوزه مدیریتی این شهرستان، گفت: هم اینک تالاب‌های آلاگل و آجی‌گل کاملا خشک شده و تالاب آلماگل هم ۴۰ تا ۵۰ هکتار پهنه آبی با عمق ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر دارد.

وی یکی از مهمترین پیامدهای خشک شدن تالاب‌ها را ایجاد ریزگردها دانست و افزود: شمال شهرستان به کانون ریزگردها تبدیل شده است و در صورت تداوم وضعیت تالاب‌ها احتمال خارج شدن نام آنها از لیست کنوانسیون رامسر وجود دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا