گنبدکاووس با وجود میزبانی از اقوام گوناگون، آسیای میانه کوچکی در دل استان سرسبز گلستان است و در این شهر از ترکمن ها، قزاق ها، تاتارها، ازبکها، افغان ها در کنار هم دوستانه زندگی می کنند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا : نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: گلستان ظرفیت‌های فراوان فرهنگی، هنری و ادبی از جمله مختومقلی فراغی دارد که این شاعر نامدار ترکمن و چهره پرفروغ ادبی دارای قابلیت ثبت در فهرست مشاهیر جهان است.

امانقلیچ شادمهر عصر روز جمعه در آیین تجلیل از خبرنگاران گلستانی در گنبد کاووس با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ترکمنستان به دلیل قرابت قومی با مختومقلی به دنبال مصادره این شاعر ایرانی است که برای جلوگیری از هر اتفاق غیرمنتظره، باید برای ثبت جهانی این شاعر به عنوان یکی از مشاهیر ایرانی تلاش کنیم.

وی بیان کرد: شهرستان گنبدکاووس با آثار و مفاخر فراوان فرهنگی و هنری ظرفیت های بسیاری برای شهر خلاق دارد.

وی اظهار داشت: گنبدکاووس با وجود میزبانی از اقوام گوناگون، آسیای میانه کوچکی در دل استان سرسبز گلستان است و در این شهر از ترکمن ها، قزاق ها، تاتارها، ازبکها، افغان ها در کنار هم دوستانه زندگی می کنند.

وی بیان کرد: این شهر همچنین در تاریخ پرفراز و نشیب خود بیش از ۲۰۰ شخصیت برجسته علمی را به دنیای اسلام معرفی کرده است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: به شهادت تاریخ، ابوسعید ابوالخیر، فارابی ها و بسیاری از علمای برجسته دنیای اسلام در شهر تاریخی جرجان که در دوران شکوه خود یکی از شهرهای بزرگ جهان اسلام به شمار می رفت، حضور یافته و مراکز ارتباط تمدن ها در این نقطه شکل گرفت.

وی اظهار داشت: این منطقه سرمایه های معنوی بی شماری دارد اما بسیاری از این گنجینه ها به نام میراث ماندگار ثبت نشده و در بوته فراموشی است.

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی گفت: شرق استان گلستان سالن مناسبی برای برگزاری همایش‌ها ندارد که حل این مشکل نیازمند تدابیر ویژه است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا