مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس گفت: در سال زراعی جاری (۱۴۰۳ -۱۴۰۲) سطح زراعت پاییزه این شهرستان مرزی ۱۳۴ هزار هکتار پیش‌بینی شده که محصول ۹۸ هزار هکتار آن گندم، حدود ۲۲ هزار هکتار جو و محصول ۱۴ هزار هکتار دانه روغنی کلزا است.

عبدالملک آرخی در جلسه شورای کشاورزی گنبدکاووس افزود: مطابق برنامه ابلاغی و سطح کاشت زراعت پاییزه این شهرستان، انواع نهاده‌های مورد نیاز شامل بذرهای گواهی شده، کودهای شیمیایی و سوخت تامین شده و درحال توزیع بین کشاورزان است.

وی اضافه کرد: کاشت زراعت پاییزه در گنبدکاووس از ۹ مهرماه با کشت دانه روغنی کلزا آغاز شده و از نیمه دوم ماه آبان کاشت گندم و جو به تدریج آغاز می‌شود.

آرخی ادامه داد: سهمیه پیش‌بینی شده انواع کود شیمیایی برای زراعت پاییزه گنبدکاووس ۳۷ هزار و ۷۵۰ تُن است که تاکنون ۱۰ هزار و ۸۷۰ تُن آن تخصیص یافته است.

وی گفت: در بذر سه محصول گندم، جو و دانه روغنی کلزا در مجموع سهمیه این شهرستان هفت هزار و ۷۹۷ تُن پیش بینی شده که تاکنون هزار و ۸۱۳ تُن آن تخصیص یافته است.

به گفته وی، برای سوخت مورد نیاز پنج هزار و ۶۴۵ دستگاه انواع ماشین آلات و ادوات کشاورزی گنبدکاووس برای زراعت پاییزه هم ۱۱ میلیون لیتر سهمیه پیش‌بینی شده که تاکنون ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار لیتر آن تخصیص یافته است.

مدیر جهادکشاورزی گنبدکاووس همچنین به طرح ملی جهش تولید در دیم‌زارها هم اشاره کرد و اظهارداشت: سهمیه این شهرستان در این طرح که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هم از آن پشتیبانی می‌کند، ۶۰ هزار و ۵۸۵ هکتار و شامل محصولاتی چون گندم، جو، دانه‌های روغنی و حبوبات است.

رییس اداره هواشناسی گنبدکاووس هم در این جلسه از پیش بینی وضعیت نرمال و فرانرمال بارش‌ها در ۲ فصل پاییز و زمستان امسال در این شهرستان خبر داد و گفت: به سبب افزایش یک تا ۲ درجه‌ای دما طی این ۲ فصل، در نیمه دوم سال‌جاری روزهای یخبندان کمتری نسبت به سال قبل در گنبدکاووس خواهیم داشت.

منصور فرشاد افزود: از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از اول تا ۲۴ مهرماه جاری مجموع بارش‌ها در گنبدکاووس ۴۶.۶ میلی‌متر و در اینچه‌برون ۴۸.۴ میلی‌متر بوده که نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷۲ و ۱۸۶ درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: در مجموع نیز بارش‌ها در شهرستان گنبدکاووس درسال زراعی جاری ۴۵/۹ میلی‌متر بوده که ۱۴۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

فرماندار گنبدکاووس هم در این جلسه با مهم دانستن مساله زراعت پاییزه در این شهرستان، برلزوم تامین کامل نهاده‌های مورد نیاز بهره‌برداران توسط دستگاه‌های متولی بالاخص جهادکشاورزی و شرکت پخش فراورده‌های نفتی تاکید کرد.

مهدی دهرویه گفت: رعایت عدالت در توزیع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان اعم از بذر، انواع کود شیمیایی و سوخت یک الزام است و دستگاه‌های نظارتی با تخلفات احتمالی در این حوزه بشدت برخورد خواهند کرد.

وی تاکید کرد: متولیان و دستگاه‌های مرتبط با بخش کشاورزی در گنبدکاووس باید همه تلاش خود را برای تامین به موقع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان انجام دهند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا