دادستان مرکز استان گلستان از دست اندارکاران انتخاباتی استان خواست: مراقب باشند تبلیغات انتخاباتی به سمت تخریب، تبعیض و عدم شفافیت مالی نرود.

محمود اسپانلو در سیزدهمین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان در گرگان گفت: تخریب دیگر نامزد‌ها و ایجاد بدبینی به نظام با تخریب دستاورد‌های انقلاب، تبعیض در برخورد با کسانی که تخلفات انتخاباتی مرتکب می‌شوند و مشخص نبودن منابع مالی هزینه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در قانون جرم انگاری شده است و دست اندرکاران برگزاری انتخابات باید مراقب باشند فضای تبلیغات به این سمت نرود.

اسپانلو افزود: هرگونه اقدام یا نصب بیلبورد‌هایی که شائبه تبلیغات انتخاباتی پیش از زمان قانونی آن باشد، تخلف است و با افراد در هرجایگاه و شغلی که باشند قاطعانه برخورد می‌شود و نیروی انتظامی هم موظف است بنر‌ها و تبلیغات اینچنینی را جمع آوری کند.

دادستان مرکز استان از رصد محتوا‌های تبلیغاتی نامزد‌ها و هواداران آن‌ها در فضای مجازی هم خبر داد و گفت: کمیته‌ای با مسئولیت معاون حقوق عامه و پیشگیری دادسرای مرکز استان تشکیل شده و کار تحلیل محتوا‌های انتخاباتی مطالب منتشر شده در فضای مجازی را انجام می‌دهند و تاکنون تعدادی از نامزد‌های انتخاباتی و صاحبان پایگاه‌های خبری و گردانندگان صفحه‌های اجتماعی و کانال‌های پیامرسان که مطالبی با محتوای تخریب و یا توهین به سایر داوطلبان منتشر کرده اند، به پلیس فتا دعوت شده اند و تذکر‌های لازم درباره قوانین به آنان داده شده است.

دادستان مرکز استان بار دیگر بر رصد هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها تاکید کرد و گفت: دستگاه‌های متولی باید روی این موضوع با حساسیت کار کنند و اگر تخلفی مشاهده کردند مستندات آن را به دستگاه قضایی ارائه کنند.

حمیدرضا بهمنی نژاد رئیس هیئت نظارت بر انتخابات گلستان هم در این جلسه گفت: ۱۹ بهمن تاریج نهایی رسیدگی به صلاحیت داوطلبین‌مجلس است و ۲۰ بهمن نتیجه صلاحیت‌ها به فرمانداران حوزه‌های انتخابیه به صورت مکتوب اعلام می‌شود.

حمیدرضا بهمن نژاد افزود: از کار‌های خوبی که در این دوره اتفاق افتاد و سبب شور و شوق انتخاباتی در کشور شد اعلام مرحله‌ای رسیدگی به صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان بود که تا امروز سه مرحله تایید صلاحیت‌ها اعلام شده و سهم استان از این‌تایید صلاحیت‌ها تا امروز ۴۶ نفر بوده است.

او افزود: به این ترتیب تاکنون تعداد تایید صلاحیت شده‌ها به ۳۵۹ نفر رسید که عدد قابل توجهی است و البته این عدد تا آخر هفته امکان افزایش دارد.

او ادامه داد: اکنون برای هر کرسی مجلس در گلستان ۵۰ داوطلب رقابت می‌کنند در حالیکه این رقم در کشور ۴۳ داوطلب به ازای هر کرسی مجلس است.

او در ادامه سخنان خود با اشاره به اجرای قانون شفافیت هزینه‌های انتخاباتی برای نخستین بار در انتخابات امسال گفت: از ۱۹ بهمن همه داوطلبان تایید صلاحیت شده باید در سامانه شفافیت اطلاعات مربوط به مخارج تبلیغات خود را ثبت کنند.

او گفت: تاکنون صلاحیت سه نفر از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان رهبری در استان تایید شده است و احتمال تایید تعدادی دیگر تا ۱۹ بهمن وجود دارد.

 

 

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان