مدیرکل انتقال خون استان گلستان گفت: با توجه به وجود بیماران خاص در استان و نیاز مداوم آنها به خون، آمار دریافت‌کنندگان مستمر خون این گروه از جامعه هدف اکنون در گلستان هزار و ۶۰۰ نفر است.

فاطمه محمدی اظهار کرد: این افراد هر ۲ هفته یک بار خون مورد نیاز را دریافت می‌کنند که بیشتر بیماران هموفیلی، سرطانی و دیالیزی هستند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی این سازمان، نبود سردخانه به منظور نگهداری پلاسما خون اهداکنندگان است و اگر بتوانیم این بخش از نیاز استان را تامین کنیم، رتبه استان را از جایگاه چهارم کشور به رتبه اول با توجه به استقبال مردم به اهدا خون خواهیم رساند.

وی خاطرنشان کرد: پلاسما مانند نفت است که می‌تواند از آن فاکتورهای هفت و هشت را برای بیماران خاص تهیه کرد و با بودن سردخانه امکان نگهداری آن تا ۲ سال وجود دارد.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: اهمیت ویژه و توجه خاص به خون و فرآورده‌های خونی باعث شده تا به عنوان دارو از آن یاد شود و حتی بیمارانی که دیالیز با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی می‌شوند، از پلاک خون‌های اهدا شده استفاده می‌کنند.

محمدی ادامه داد: فرهنگ اهدا خون در گلستان رشد و افزایش خوبی داشته بطوری که اکنون میزان ذخیره خون استان از سه روز به ۱۱ روز رسیده است.

وی افزود: توسعه فرهنگ اهدا خون باعث شده تا وقتی که همکاران در قالب تیم‌های سیار به روستاها مراجعه می‌کنند بین ۵۰ تا ۶۰ واحد خونگیری از اهداکنندگان انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به در پیش بودن سفر دوم رییس جمهور و هیات دولت به استان و همراهی و همکاری استاندار، انتظار داریم تا امکان خرید و نصب سردخانه، خرید یک دستگاه خودرو ایسوزو یخچال‌دار و یک دستگاه اتوبوس سیار خونگیری دیگر با توجه به وجود ظرفیت اهدا خون، در مصوبات قرار بگیرد.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: البته ما هیچگاه نگذاشتیم مردم در خصوص مشکلات و نیازهای ما احساسی کنند.

محمدی در خصوص فضای کوچک ساختمان این اداره و مصوبه شورای اداری استان در ابتدای سال جاری پیرو بازدید سال گذشته استاندار گلستان از انتقال خون گفت: قرار بود تا ۱۳ فروردین ماه ساختمان ضلع شمالی این اداره که اکنون در اختیار نمایندگی وزارت امور خارجه است، به ساختمان ما الصاق شود، اما تاکنون این مهم رخ نداده و ما به علت کمبود جا نیز توانستیم تجهیزات بیشتری وارد استان کنیم.

وی در خصوص وضعیت اهدا خون بانوان بیان کرد: با وجود برگزاری جلسات توجیهی مختلف در استان و اهمیت اهدا خون و سالم‌تر بودن خون بانوان، اما در فرهنگ اهدا خون بانوان وضعیت مناسبی نسبت به سایر استان‌های کشور نداریم، به‌طوری که حتی در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت صدم درصد کاهش داشتیم.

وی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بانوان در این استان از ترس سوزن و یا مسائلی همچون کم‌خونی مراجعه کمتری دارند، اما این اطمینان را به اهداکنندگان می‌دهیم که پیش از خونگیری، هموگلوبین آنان را بررسی و سپس اقدام به گرفتن خون اهدایی می‌کنیم.

محمدی افزود: همچنین شرایط انگیزشی و ویژه برای بانوان در هنگام مراجعه آنان در نظر گرفتیم، اما باز هم موفق به رشد اهداکنندگان نیز قشر از جامعه نرسیدیم و نیازمندیم تا رسانه‌ها نقش پررنگ‌تری در زمینه ترویج فرهنگ اهدا خون در بین بانوان را داشته باشند.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: از آنجایی که نقش مادر در تربیت و فرهنگ فرزندان و سایر اعضای خانواده مهم، اساسی و پررنگ است، اگر بتوانیم میل و انگیزه در بانوان را تقویت کنیم، بدون شک فرهنگ اهدا در فرزندان تقویت خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون هیچ فردی از طریق دریافت خون مریض نشده، زیرا پس از دریافت از اهداکنندگان تمام آزمایش‌های لازم انجام می‌شود و در صورت وجود مشکل، اقدامات بعدی انجام می‌گیرد و از تزریق آن واحد به فرد نیازمند جلوگیری می‌کنیم.

وی تصریح کرد: یک واحد خونی یک‌هزار و ۷۰۰ فرآیند تا تبدیل شدن به فرآورده‌های مختلف طی می‌کند و تمام این فرآیندها سیستمی است و همکاران ما هیچ دخل و تصرفی ندارند.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: تاکنون سابقه نداشته یک کیسه خون از خون‌های اهدایی در گلستان امحا شود و نظارت ما باعث شده تا محصولات و فرآورده‌های خونی قابل رقابت با کشورهای توسعه یافته اروپایی و آمریکایی باشند.

محمدی اضافه کرد: در چهار ماه نخست امسال ۲۴ هزار و ۶۴۴ مراجعه کننده برای اهدا خون داشتیم که ۲۲ هزار و ۵۳۶ واحد خون از آنان گرفته شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۵۲ درصد رشد دارد.

وی افزود: متوسط مصرف روزانه خون در استان ۲۵۰ واحد است و حدود همین مقدار هم روزانه اهدا خون در گلستان انجام می‌شود.

وی یادآور شد: وجود اتوبوس سیار خونگیری در استان میزان ۱۲ درصد در رشد آمار اهداکنندگان موثر بوده است.

مدیرکل انتقال خون گلستان گفت: با توجه به وجود شبکه ملی خون‌رسانی و ذخیره ۱۱ روزه خون در استان، از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۰۵ واحد به استان سیستان و بلوچستان و هزار و ۷۵ واحد هم به استان تهران ارسال کردیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا