سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان گفت: با خاک‌برداری ۳۷۳ هزار مترمکعب برای احداث خاکریز سه‌گانه در کانال آشور و تلاش برای برقراری ارتباط با دریای خزر، پیشرفت فیزیکی طرح احیای خلیج گرگان به‌عنوان اصلی‌ترین مطالبه اهالی گلستان در سفر استانی رییس جمهور به حدود ۳۳ درصد رسید.

نورالله عباسی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهارداشت: ساخت خاکریز (دایک) شماره یک تاکنون ۷۱ درصد ، شماره دو حدود ۵۱ درصد و خاکریز شماره سه به پیشرفت ۸۷ درصدی رسید.

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان افزود: عملیات احیای خلیج گرگان در مجموع ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از مجموع یک میلیون و ۱۶۰ هزار متر مکعب حجم کل طرح، تاکنون ۳۷۳ هزار متر مکعب لایروبی شد.

وی گفت: ۱۵ بیل مکانیکی ،۲۵ کامیون ، سه دستگاه لودر ، ۲ دستگاه بولدوزر، چهار دستگاه تراکتور ، یک لایروب کاترساکشن و یک لایروب دو زیست در منطقه حضور دارند.

پس از حضور آیت الله سید ابراهیم رییسی در خلیج گرگان در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب‌برداری از کانال‌های سه‌گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان پیمانکار، مرحله نخست این عملیات آغاز شد که برای انجام آن از اواخر مردادماه ده ها دستگاه ماشین آلات سنگین برای لایروبی وارد کانال آشوراده شدند.

قرارداد ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی بین سازمان بنادر به عنوان کارفرما و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان مجری بسته شده و تاکنون ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران به این پروژه تخصیص یافت.

با وجود توجه دولت سیزدهم به مطالبه مردم گلستان برای نجات خلیج گرگان، مدنظر قرار دادن پایش لحظه ای تغییرات خلیج گرگان و استفاده از این داده ها در اجرای طرح های نجات بخشی، همراه کردن جوامع محلی برای مشارکت و استفاده از ارتباطات بین المللی در سطح ملی و استانی به ویژه با کشورهای همسایه خزر و به ویژه روسیه مورد تاکید علاقه مندان به محیط زیست است.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی – غربی است.
خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا