رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، متوسط نرخ باروری در استان را بالاتر از متوسط کشوری دانست و گفت: گلستان تنها یک مرکز درمان ناباروری دارد.

سعید گلفیروزی امروز یکشنبه ۲۰ آذر در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: کشورمان با معضل پیری جمعیت روبه‌رو است و قاعده هرم جمعیتی رو به کوچک شدن و میانه هرم در حال بزرگ شدن است و در صورت تداوم این روند، برای ۱۰ تا ۲۰ سال آینده به کشور پیر تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه باید کاهش جمعیت را جبران و برای آن هزینه کنیم، افزود: موضوع افزایش جمعیت در قالب قرارگاه جوانی جمعیت به ریاست استاندار در استان گلستان در دست پیگیری است و در دانشگاه علوم پزشکی استان هم کمیته جوانی جمعیت و فرزندآوری را تشکیل داده و موضوعات مربوط به این حوزه را در جلسات این کمیته بررسی می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه در کشور ۲۵ درصد زوجین نابارور هستند، تصریح کرد: در بخش ناباروری تنها یک مرکز در گلستان وجود دارد این در حالی است که استان‌های همجوار ما چندین مرکز دولتی و خصوصی دارند، ما تنها مرکز درمان ناباروری در استان را تجهیز کرده و نیروهای فوق تخصص نازایی در این مرکز مستقر شدند، همچنین وسایل و تجهیزات درمانی این مرکز نیز تهیه شده و یا در حال خرید آن هستیم.

گل فیروزی با بیان اینکه ما درصدد هستیم قوانین مربوط به جوانی جمعیت را با توجه به محدودیت نیروی انسانی تخصصی اجرایی کنیم و خود را مکلف به تسهیل این مهم می‌دانیم، یادآور شد: کشورمان در حوزه پزشکان تخصص، فوق تخصص و پزشکان عمومی با بحران مواجه است و این مسئله گریبان ما را هم گرفته و در مرکز ناباروری با کمبود نیروهای تخصصی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد؛ با فعالیت تمامی نهادها و دستگاه‌های اجرایی و جهاد تبیین که توسط آحاد جامعه انجام می‌شود وضعیت کشور در حوزه جمعیتی بهبود یابد، ابراز داشت: متوسط نرخ باروری در استان گلستان بالاتر از متوسط کشوری است اما در شهرستان‌های مختلف توازن وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان، جمعیت را یکی از ملاک‌های پیشرفت کشور دانست و یادآور شد: جمعیت سالم، باسواد و توانمند خیلی مهم است، ما کشور بزرگی داریم که ۸۵ میلیون نفر جمعیت دارد اما با کاهش باروری و رشد جمعیت، جمعیت میانسال تبدیل به جمعیت سالمند می‌شود که باید برای درمان ناباروری و جایگزینی جمعیت جوان تدبیری اتخاذ شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا