رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت گلستان گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته پیش‌بینی می‌شود ۳۴ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال استان درگیر فشارخون باشند که خیلی از آنان از بیماری خود اطلاع ندارند.

حمیده صادق‌زاده از شناسایی هزار فرد جدید مشکوک به فشارخون با راه اندازی کمپینی در یک هفته اخیر در استان خبر داد و اظهارکرد: در این کمپین کارشناسان مراکز بهداشت در سطح استان از ۲۷ اردیبهشت ماه به عنوان روز جهانی فشار خون به مدت یک هفته با تمرکز بر کارکنان ادارات و کارگران صنایع کار غربالگری فشار خون را انجام دادند.

وی ادامه داد: کارشناسان حوزه بهداشت با حضور در ادارات و صنایع استان ۲۲ هزار نفر را مورد غربالگری قرار دادند که در نهایت هزار نفر از آنان مشکوک به فشار خون تشخیص داده شدند و توصیه‌های لازم برای مراجعه به پزشک و کنترل فشار خون با هدف پیشگیری از ابتلا به سایر بیماری‌های مرتبط به آنان ارائه شد.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر مرکز بهداشت گلستان فشارخون بالا را علت اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ و میر در دنیا و کشور دانست و افزود: طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی فشار خون بالا در سال ۲۰۱۹ یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از افراد ۳۰ تا ۷۹ ساله در جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

صادق‌زاده درصد شیوع سکته‌های قلبی و مغزی به عنوان یکی از بیماری‌های تاثیر گرفته از فشار خون را در افراد بالای ۱۸ سال استان گلستان به ترتیب ۵.۶ و ۰.۸ درصد اعلام و بیان کرد: این آمار در کشور به ترتیب ۶.۷ و ۱.۴ درصد است.

وی بیان اینکه گروه هدف اجرای طرح‌های غربالگری فشار خون در گلستان جمعیت بالای ۳۰ سال هستند، اظهارکرد: در استان یک میلیون فرد بالای ۳۰ سال زندگی می‌کنند که تاکنون برای ۷۵ هزار نفر معادل هفت درصد آنان تشخیص فشار خون داده شده است.

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان اظهارکرد: برای این افراد در مراکز جامع سلامت پرونده بهداشت تشکیل شد و برنامه‌های مراقبتی لازم به آنان ارائه می‌شود اما براساس بررسی‌های صورت گرفته حدود نیمی از افراد درگیری از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند.

صادق‌زاده کم تحرکی، تغذیه نامناسب، مصرف سیگار و سابقه خانوادگی را از جمله دلایل ابتلا به فشار خون اعلام و بیان کرد: افراد بالای ۳۰ سال می توانند برای سنجش رایگان فشار خون با هدف جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی به مراکز جامع سلامت سطح استان مراجعه کنند.

فشارخون بالا در اغلب افراد نشانه‌ای ندارد و به نوعی از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود، از جمله علائمی که ممکن است در برخی بیماران دیده شود سردرد، تپش قلب، احساس فشار در قفسه سینه، تنگی نفس و خونریزی بینی یا چشم است.

این بیماری به راحتی با یک اندازه گیری ساده فشارخون در خانه یا مراکز درمانی با استفاده از دستگاه فشارخون، قابل تشخیص و به دنبال آن قابل درمان و کنترل است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا