مجتمع پتروشیمی گلستان یکی از مهمترین مطالبات روی زمین مانده مردم گلستان است که با نگاه ویژه دولت سیزدهم و همراهی دستگاه قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مشکلات چندین ساله آن حل شده و عملیات اجرایی آن در سفر دوم رییس جمهور آغاز می‌شود.

سال ۱۳۸۵ و در سفر وزیر نفت به گلستان ساخت یک واحد پتروشیمی در شمال استان گلستان آغاز شد تا مطالبه قدیمی اهالی استان برای برخورداری از یک واحد تولیدی بزرگ رنگ واقعیت به‌خود بگیرد.

بر اساس طرح اولیه قرار بود بخشی از سرمایه موردنیاز این طرح از طریق فروش سهام به مردم تامین شود که در این راستا ۹۷ هزار نفر از اهالی گلستان با خرید سهام این پتروشیمی در آبان سال ۱۳۸۵ تلاش کردند علاوه بر کسب سود و منفعت از راه سرمایه گذاری در این واحد، سرعت بهره برداری پتروشیمی گلستان و ایجاد هزاران شغل مستقیم را شتاب بخشند.

با این که مردم گلستان از پذیره‌نویسی ساخت مجتمع پتروشیمی گلستان استقبال گسترده‌ای داشتند و سهام این شرکت را خریدند و عملیات ساخت آن نیز بلافاصله سال ۱۳۸۶ آغاز شد ولی این طرح در ۱۸ سال پیشرفت محسوسی نداشت و طبق اعلام مسوولان مرتبط پیشرفت این طرح فقط ۲۰ درصد بود.

وجود ابهامات فراوان در مباحث حقوق سرمایه‌گذار اولیه و دغدغه‌های مختلف قراردادی و مالی، فرآیند چاره گشایی از این پروژه مهم گلستان را پیچیده کرد و گره گشایی از موانع ساخت و بهره‌برداری آن سال‌ها به عنوان یکی از مطالبات سهامداران از مسوولان ارشد استانی و کشوری بود.

سرانجام در سفر ۱۳ سفر اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان، آیت الله رییسی قول داد از همه توان و ظرفیت دولت برای اجرای این پروژه و حل مشکلات آن استفاده کند که در نهایت این تلاش جهادی مستمر به ثمر نشست و طرح بزرگ مجتمع پتروشیمی گلستان آماده عملیات اجرایی است.

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی معتقد است: تسریع در اجرای پروژه بزرگ پتروشیمی، بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی گلستان بوده و تاثیر بسیاری بر اقتصاد استان و استان‌های همجوار خواهد داشت.

غلامرضا منتظری به ایرنا افزود: پروژه پتروشیمی توجیه اقتصادی مهمی دارد و به تنهایی برای تحول استان گلستان کافی است.

تحقق آرزوی دیرینه سهامداران پتروشیمی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: پس از ۱۸ سال چشم انتظاری و با ورود هلدینگ خلیج فارس برای سرمایه‌گذاری و مدیریت مجتمع پتروشیمی گلستان، آرزوی چندین ساله مردم منطقه محقق شده و در سفر دور دوم رییس جمهور به این استان عملیات اجرایی این پروژه آغاز خواهد شد.

سیدمحمد دهنوی در خصوص مزایای تکمیل و بهره‌برداری این پروژه، افزود: با بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی، سالانه ۱.۷ میلیون تن اوره و آمونیاک تولید خواهد شد که با توجه به اینکه گلستان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود می‌تواند نیازهای این استان را برآورده کند.

وی ادامه داد: مازاد تولیدات این واحد پتروشیمی می‌توانند نقش مؤثری در افزایش صادرات گلستان ایفا کرده و بر اساس برآوردها سه هزار میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی استان افزایش می‌یابد.

دهنوی گفت: علاوه بر اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی گلستان با بهره‌برداری از این واحد درآمد سرانه خانوارهای گلستانی هم به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.

گره گشایی از مجتمع پتروشیمی گلستان

استاندار گلستان معتقد است: به نتیجه رسیدن پروژه مجتمع پتروشیمی گلستان و گره‌گشایی از انتظار ۱۸ ساله مردم این استان در یک ماراتن ۱۸ ماه و با کار کارشناسی و پیگیری‌های شبانه‌روزه به صورت تخصصی و جدی پیگیری به طور کامل محقق شده است.

علی محمد زنگانه افزود: حل این مشکل بدون مشارکت نمایندگان مردم استان گلستان در مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه، دست یافتنی نبود.

به گفته وی، مرحله نخست و مهم احیای این پروژه، حل مشکلات حقوقی و رفع موانع اجرایی پروژه بود که با تلاش دولت، همراهی بسیار خوب دستگاه قضایی و پیگیری و حمایت‌های نماینده ولی‌فقیه درگلستان و مجمع نمایندگان استان به نتیجه رسید.

زنگانه با قدردانی از همه کسانی که در احیای این پروژه مهم مشارکت داشتند، ادامه داد: با ورود هلدینگ خلیج فارس به پروژه پتروشیمی گلستان بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام و ۲ هزار شغل مستقیم و ۳ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد شد که به عنوان بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ استان گلستان محسوب می‌شود.

استان گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت سکونت دارد که اقتصادی اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی است و بعد از استقلال این استان، صنعت و گردشگری در رتبه‌های بعدی توسعه اقتصاد استان برای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا