مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از تولید سه میلیون نهال مرتعی و پنج میلیون نهال جنگلی در استان خبر داد و گفت: کاشت این نهال‌ها در نیمه دوم سال انجام می‌شود.

حمید سلامت در جمع خبرنگاران در گنبدکاووس اظهارکرد: با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و ضعیف شدن پوشش مراتع، توسعه اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها منابع طبیعی در دولت سیزدهم به شکل ویژه در دستورکار قرار گرفت و به همین دلیل سال ۱۴۰۲ فعالیت‌ها در حوزه اصلاح مراتع، بیابان‌زدایی و جنگل‌کاری در استان گلستان پنج برابر متوسط سال‌های گذشته افزایش یافت.

وی افزود: در سال‌های قبل سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار اصله نهال مرتعی و بیابانی در گلستان تولید و در هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های شمال استان کاشته می‌شد که امسال این عدد به سه میلیون اصله نهال رسیده که فقط ۲ میلیون و ۴۳۰ هزار اصله آن مربوط به گنبدکاووس است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: این نهال‌ها نیمه دوم سالجاری در ۶ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی و بیابانی شمال استان غرس خواهد شد و علاوه بر آن اجرای پروژه‌هایی مانند هلالی آبگیر با هدف ذخیره نزولات آسمانی و قرق مراتع و ایجاد بندهای خاکی برای مدیریت سیل و روان‌آب‌ها و تامین آب شرب دام‌ها در حال انجام است.

سلامت افزود: همچنین سال گذشته یک میلیون اصله نهال جنگلی تولید شد که امسال این عدد به پنج میلیون و ۳۰۰ هزار اصله رسید و با همکاری بخش خصوصی و دولتی به تعهد خود عمل کردیم و در نیمه دوم سال عملیات غرس آنها در گلستان انجام می‌شود.

وی با تاکید بر تقویت اعتبارات ملی و استانی منابع طبیعی گلستان در سالجاری، گفت: اعتبارات استانی سال گذشته این مجموعه ۳۲۰ میلیارد ریال و اعتبارات ملی ۴۲۰ میلیارد ریال بوده که امسال به ترتیب به عدد ۵۷۰ میلیارد ریال و ۸۰۰ میلیارد ریال رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان بیان کرد: سه هزار میلیارد ریال برای اصلاح مراتع و بیابان‌زدایی در مدت سه سال برای دور دوم سفر استانی رییس جمهور به گلستان پیش بینی کردیم که امیدواریم با تصویب آن گام موثری برای اصلاح و احیای مراتع، جلوگیری از بیابانی شدن و تولید ریزگردها گرفته شود.

سلامت، ۹۰ درصد منشا ریزگردها در گلستان را صحراهای کشور ترکمنستان دانست و گفت: استاندار در سفر خود به این کشور با مسوولان ارشد در موضوع ریزگردها هم نشست‌های مختلفی برگزار کرد که به طور قطع می‌تواند آثار مثبتی داشته باشد.

گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است. این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره‌زار و دریا دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا