بانوی کارآفرین مینودشتی گفت: مسئولان باید به اقتصاد روستا توجه بیشتری داشته باشند زیرا لازمه داشتن کشور ثروتمند، داشتن روستاهای فعال و مولد است.

بیش از نیمی از جمعیت گلستان در روستاها ساکن هستند، این استان به لحاظ شرایط آب و هوایی هشت اقلیم از ۱۴ اقلیم برتر دنیا را دارد.

علاوه بر ۶۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی در روستاهای گلستان، باغداری، دامداری، گیاهان دارویی، نوغانداری، پرورش ماهی صنایع دستی روستاهای استان گلستان را به یکی از ظرفیت‌های بزرگ تولیدی در کشور مبدل کرده است.

علی رغم همه این مواهب استان گلستان جز فقیرترین استان‌ها در سطح کشور بوده و این امر بیانگر آن است که تا به امروز نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بزرگ بهره برداری کاملی داشته باشیم.

«حکیمه کوهی» یکی از بانوان پرتلاش شهرستان مینودشت با استفاده ظرفیت‌های روستایی توانسته است علاوه بر درآمدزایی، برای بیش از ۱۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد کند. وی در زمینه پرورش گیاهان دارویی، کشت زعفران، پرورش دام سبک و سنگین و طیور، پرورش کرم ابریشم، تولید صنایع دستی و غیره فعال است.

خبرنگار مهر با این بانوی کارآفرین گفتگویی داشته که در ادامه خواهد آمد.

*فعالیت‌های اقتصادی خود را از چه سالی آغاز کردید؟

از همان دوران کودکی که مادر و مادربزرگم صنایع دستی تولید می‌کردند به این کار علاقه مند شده و کار را از آنها آموختم. شرکت در نمایشگاه‌های مدرسه به مناسبت‌های مختلف و استقبال از تولیداتم سبب شد تا انگیزه من بالا رفته و علاقمند ادامه این کار شوم. از ۱۳ سال پیش هم به طور خیلی جدی فعالیت‌های اقتصادی و هنری خودم را آغاز کردم.

غفلت از ظرفیت تولیددر روستاهای گلستان/مشاغل خانگی حمایت می خواهند

*چه نوع فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی دارید؟

پرورش گیاهان دارویی، کشت زعفران، پرورش دام سبک و سنگین و طیور، پرورش کرم ابریشم، تولید صنایع دستی مانند بافت پارچه‌های ابریشمی، حوله، رومیزی، دوخت لباس‌های محلی، طراحی و دوخت لباس‌های مدرن و امروزی و تولید صنایع نمدی و پشمی را انجام می‌دهم.

برخی از افراد هم گیاهان دارویی و میوه‌های جنگلی منطقه را جمع آوری کرده و ما بعد از بسته بندی و یا فرآوری محصولات آنها را به فروش می‌رسانیم.

*چه تعداد فرصت شغلی ایجاد کردید و نحوه همکاری آنها با شما چطور است؟

بیش از ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در مشاغل هنری و کشت گیاهان دارویی با من همکاری دارند. به تعدادی از افراد روستا که زمین در اختیار داشتند، کشت گیاهان دارویی را آموزش دادم و محصول تولیدی آنها به صورت فله و یا بسته بندی شده خریداری و به فروش می‌رسانیم.

در مورد فعالیت‌های هنری هم به همین صورت پس از برگزاری دوره‌های مهارتی برای علاقه مندان مواد اولیه در اختیار آنها قرار داده و صنایع دستی تولیدی آنها را تحویل می‌گیریم.

غفلت از ظرفیت تولیددر روستاهای گلستان/مشاغل خانگی حمایت می خواهند

*در مورد پرورش زعفران در منطقه مینودشت توضیح دهید؟

برای اولین بار حدود ۱۲ سال پیش در روستای معرکه محله شهرستان مینودشت زعفران در زمینی به مساحت ۸۰۰ مترمربع به طور آزمایشی کشت کردم. خوشبختانه آب و هوای شهرستان مینودشت برای کشت زعفران بسیار مساعد بود به طوری که زعفران به دست آمده در اراضی مینودشت کیفیتی به مراتب بالاتر از زعفران قائنات و دیگر شهرها دارد، زعفران‌ها درشت‌تر و عطر و بوی بیشتری داشت.

بعدها سطح کشت را بیشتر کردم و کشت آن را ترویج دادم.

*مزیت کشت گیاهان دارویی در چیست؟

کشت گیاهان دارویی درآمد خوبی دارد و می‌تواند به اقتصاد خانواده‌ها کمک کند و از طرفی دیگر قابلیت کشت در اراضی شیب دار و حتی در باغ را دارد و علاقه مندان می‌توانند از فضای بین درختان در اراضی خود برای درآمدزایی بیشتر بهره ببرند.

گیاهان دارویی تنوع بالایی دارد؛ مثلاً زعفران در فصل پاییز برداشت می‌شود و گیاهان مختلف در فصل‌های دیگر برداشت می‌شود، به این ترتیب می‌توان در فصول مختلف درآمدزایی داشت.

غفلت از ظرفیت تولیددر روستاهای گلستان/مشاغل خانگی حمایت می خواهند

*برای توسعه نوغانداری در مینودشت چه راهکاری دارید؟
مینودشت شهر تولید ابریشم در ایران است اما کشاورزان ما برای پرورش و نگهداری درختان توت مرغوب که غذای کرم ابریشم است آموزش ندیده‌اند و مهارت کافی ندارند که باید با برگزاری کلاس‌های توجیهی به آنها آموزش داده شود.

تسهیلات مشاغل خانگی برای شروع فعالیت‌های تولیدی کافی نیست گرانی زمین در روستاهای شمال کشور معضلی برای نوغانداران شده و فضای کافی برای پرورش کرم ابریشم ندارند و به همین دلیل تعداد نوغانداران هر روز در حال کمتر شدن است.

دستگاه‌های نخ ریسی و بافت پارچه‌های ابریشم هم در مینودشت قدیمی شده‌اند، ماشین آلات قدیمی فضای زیادی اشغال می‌کند، کیفیت پارچه‌های تولیدی را کاهش می‌دهد و علاوه بر آن عرض پارچه‌ها در این دستگاه‌ها ۳۲ تا ۴۷ سانتی متر است که مورد پسند بازار نیست و به اقتصاد نوغانداران صدمه می‌زند.

جایگزین کردن دستگاه‌های جدید هم مستلزم حمایت مسئولان و تسهیلات ارزان قیمت است.

غفلت از ظرفیت تولیددر روستاهای گلستان/مشاغل خانگی حمایت می خواهند

*بازار فروش محصولات شما کدام شهرها است؟ آیا صادرات هم به دیگر کشورها دارید؟

از همه شهرهای ایران مشتری داریم و به کشورهای قطر، عمان و دبی هم صادرات داشته‌ایم.

*چطور برای فروش این حجم از محصولات با تنوع بالا مشتری جذب می‌کنید؟

من همه ساله در نمایشگاه‌های مختلفی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود شرکت می‌کنم و از این فرصت برای شناساندن محصولاتم به دیگر شهرها نهایت بهره را می برم.

در همه این شهرهایی که در نمایشگاه شرکت کردم به بازارهای سطح شهر هم رفته و محصولاتم را معرفی کردم و این مسئله باعث شده امروز از همه شهرها و حتی خارج از کشور مشتری داشته باشم.

*بزرگترین چالش پیش روی مشاغل خانگی چیست؟

مبلغی را که به عنوان تسهیلات برای شروع مشاغل خانگی در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند کافی نیست و باید افزایش یابد.

علاوه بر آن تولیدکنندگان نوپا برای بازاریابی و فروش اجناس خود نیازمند زمان هستند و حتماً باید بازپرداخت وام با یک تنفس معقول همراه باشد تا بتوانند محصول خود را بفروشند و قسط تسهیلات خود را پرداخت کنند.

گیاهان دارویی و زعفران را علاوه بر کشورهای مختلف ایران به عمارات، دبی و قطر هم صادر می‌کنیم، لازمه فروش این محصولات به قیمت خوب این است که به صورت زیبا و بهداشتی بسته بندی شود.

برای گرفتن مجوز بسته بندی هم مرکز بهداشت می‌گوید حتماً باید یک سالن ۸۰ تا ۱۰۰ متری که کف و دیواره‌ها تا سقف کاشی یا سنگ شده باشد در اختیار داشته باشیم و تهیه چنین مکانی هزینه زیادی دارد به همین دلیل نتوانسته‌ام تا امروز مجوز بسته بندی را بگیریم. در صورتی که اگر بسته بندی خوب باشد محصولات با قیمتی به مراتب بیشتر فروخته می‌شود.

اگر دولت برای تجهیز این مکان ما را حمایت کند قطعاً ارز آوری بیشتر خواهیم داشت و نیروی کار بیشتری هم مشغول کار خواهند شد.

*حرف آخر؟

روستاهای استان گلستان ظرفیت بسیار بزرگی برای کسب درآمد هستند که تا به امروز آن طور که شایسته است از آن بهره برداری نکرده‌ایم، مسئولان به اقتصاد روستا توجه بیشتری داشته باشند زیرا لازمه داشتن کشور ثروتمند داشتن روستاهای فعال و مولد است.

  • نویسنده : مریم شریفی
  • منبع خبر : خبرگزاری مهر