رویای تکمیل نخستین استخر دانش‌آموزی گلستان در گنبدکاووس که عملیات اجرایی آن حدود ۱۰ سال متوقف مانده بود با اختصاص بودجه کافی و مناسب از سوی دولت انقلابی و جهادی سیزدهم تکمیل شد و به مرحله بهره‌برداری رسید.

عملیات احداث نخستین استخر اختصاصی دانش‌آموزی استان گلستان در گنبدکاووس از سال ۱۳۹۱ شروع شد اما به سبب تخصیص‌نیافتن اعتبار مورد نیاز طی ۱۰ سال گذشته (تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم) عملیات اجرایی این پروژه متوقف مانده بود.

دولت سیزدهم که توجه خاصی به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بالاخص در مناطق محروم و کمترتوسعه یافته کشور از جمله گلستان دارد، کارنامه درخشانی طی ۲ سال گذشته در این استان شمالی داشته است.

مطابق گزارش ۲۷ مهرماه جاری «علی محمد زنگانه» استاندار گلستان به وزیر کشور، تا قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم در مجموع هزار و ۲۰۰ پروژه نیمه تمام در این استان وجود داشت که طی ۲ سال گذشته ۴۰۰ پروژه آن تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.

تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی، رفاهی و ورزشی نیمه تمام درحوزه آموزش و پرورش بخشی از عملکرد دولت سیزدهم در گلستان بود که به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس این استان، کارنامه دولت در این بخش درخشان است.

وحید فراهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: قبل از روی کارآمدن دولت سیزدهم ۲۰ درصد مدارس گلستان در مناطق شهری و روستایی با مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ کلاس درس، فرسوده و تخریبی بود که با تلاش و اهتمام دولت طی ۲ سال گذشته سه درصد از شمار این مدارس کاسته شد.

وی بابیان اینکه روند کاهش شمار مدارس تخریبی گلستان همچنان ادامه دارد و تلاش خواهد شد تا پایان دولت سیزدهم حداقل ۲ درصد دیگر از شمار این مدارس کاسته شود، اضافه کرد: در دولت فعلی اعتبارات این اداره کل برای نوسازی مدارس ۲ برابر شد و افزون بر پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص یافت.

فراهی ادامه داد: اعتبارات تخصیصی صرف ساخت ۸۰ طرح و فضای آموزشی با ۴۴۰ کلاس درس و با زیربنای ۶۸ هزار مترمربع و تحویل آنها به ادارات آموزش و پرورش در ۱۴ شهرستان گلستان شد.

تکمیل استخر دانش آموزی نماد تلاش جهادی دولت در گلستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان به پروژه استخر اختصاصی دانش آموزی این استان در گنبدکاووس هم اشاره کرد و یادآور شد: عملیات این پروژه از سال ۱۳۹۱ از محل اعتبارات استانی آغاز شد اما به دلیل تخصیص کم اعتبارات در سال‌های گذشته، عملیات اجرایی آن حدود ۱۰ سال متوقف شده بود.

وی افزود: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تکمیل نخستین استخر دانش آموزی گلستان در گنبدکاووس و در جریان سفر ۱۳ اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور و برخی اعضای هیات دولت به این استان مورد توجه قرار گرفت و افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار به آن اختصاص یافت.

فراهی اضافه کرد: برای این پروژه ورزشی – رفاهی که همگام با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در راستای بند ۶ از سیاست‌های اجرایی برنامه‌ زیرنظام فضا، تجهیزات و فناوری و با زیربنای هزار و ۶۷۴ مترمربع احداث و آماده بهره‌بردای است، در مجموع افزون بر ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی، ۲ استخر بزرگسال و کودک، جکوزی، سونا خشک و بخار، کافی شاپ و لابی، اتاق ماساژ و اتاق‌های اداری و موتورخانه را از جمله امکانات نخستین استخر اختصاصی دانش آموزی گلستان در گنبدکاووس برشمرد و گفت: بهره‌برداری رسمی از این پروژه که برای آن ۲ هزار و ۶۷۰ مترمربع محوطه سازی شده، در سفر دوم رییس جمهور به این استان انجام خواهد شد.

دولت سیزدهم هزار و ۸۷۰ فضای ورزشی در مدارس احداث کرد

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش هم که ۱۹ مهرماه امسال از نخستین استخر اختصاصی دانش آموزی گلستان در گنبدکاووس بازدید کرد، در جمع خبرنگاران از ایجاد هزار و ۸۷۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در قالب طرح شهید سلیمانی از زمان شروع به‌کار دولت سیزدهم تاکنون خبر داد و گفت: این رویکرد تحول آفرین در ۲ سال باقی مانده دولت مردمی با جدیت ادامه یابد.

صادق ستاری‌فرد اظهارداست: در قالب این طرح ۸۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در استان گلستان طی ۲ سال گذشته اجرا شد و در ۲ سال باقی مانده دولت هم به همین تعداد پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: رویکرد دولت و وزارت آموزش و پرورش، تقویت نهاد مدرسه و مدرسه محور شدن همه فعالیت‌ها و نیز تقویت زیرساخت‌های این نهاد به‌ عنوان کانون تربیت محله است که مورد تاکید سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت قرار دارد.

ستاری فرد با بیان اینکه مدارس به ایجاد محیط پرنشاط و شاداب سازی نیاز دارند تا دانش آموزان در آن فعالیت‌های ورزشی و تفریحات سالم انجام دهند، اضافه کرد: افزایش آسیب‌های اجتماعی و بعضا ایجاد فضاهای نامناسب در گذشته سبب شده تا رقابت‌های ناسالم شکل گیرد و دانش آموزان از انجام تفریحات سالم باز بمانند.

وی تصریح کرد: باید به سمت تقویت زیرساخت‌های مدارس گام برداریم و دانش آموزان را به سمت انجام فعالیت‌های ورزشی در مدارس که در واقع قابل اعتمادترین مکان تربیتی برای خانواده‌هاست، هدایت و سوق دهیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تلاش داریم تا فعالیت‌های ورزشی و تفریحات سالم در مدارس با رویکرد خانواده و تربیت محوری و مسابقات و رویدادهای ورزشی نیز به‌عنوان یک آیین فرهنگی برگزار شود.

وی افزود: در این راهبرد؛ مسابقات ورزشی نه با رویکرد قهرمان‌‍ پروری بلکه با رویکرد کشف استعدادها و تربیت محوری مورد توجه قرار می‌گیرد و در این بین به گلستان میزبانی برخی رویدادهای ورزشی در سطح فرهنگیان و دانش آموزی اعطا خواهد شد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: گلستان و شهرستان گنبدکاووس مهد بسیاری از رشته‌های توپی از جمله والیبال و بسکتبال هستند که تلاش داریم با ایجاد کانون‌های استعدادیابی و اعطای میزبانی مسابقات ورزشی دانش آموزی به رشد و شکوفایی بیشتر استعدادهای ورزشی این استان کمک کنیم.

ستاری‌فرد افزود: ایجاد فضاهای ورزشی سرپوشیده جدید و تعمیر و مرمت برخی از مجموعه‌های ورزشی که طی سال‌های قبل متروکه شده یا مورد استفاده قرار نداشتند و نیز با ایجاد سیستم‌های سرمایش و گرمایش آنها برای افزایش بهره‌وری و کمک به کشف استعدادهای ورزشی از دیگر رویکردهای این معاونت در استان گلستان است.

مهدی دهرویه فرماندار گنبدکاووس هم با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان درحوزه ورزش گفت: راهبرد دولت مردمی سیزدهم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از جمله استخر دانش آموزی گنبدکاووس است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۸ شروع شد اما نیمه کاره رها شده بود.

استان گلستان حدود ۲ میلیون جمعیت دارد که از این تعداد افزون بر ۴۰۲ هزار نفر آن‌ را دانش آموزان تشکیل می‌دهند.

همچنین از مجموع کُل جمعیت گلستان افزون بر ۴۰۰ هزار نفر که بیش از ۹۰ هزار نفر آنها دانش آموز هستند، در شهرستان گنبدکاووس سکونت دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا