نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اجرای سیاست‌های الگوی کشت را نیازمند عزم همگانی در دولت دانست و گفت: اگر قرار است سیاست الگوی کشت بر روی کاغذ بماند فایده‌ای ندارد.

رحمت‌الله نوروزی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به کمبود کود کشاورزی در گلستان و تمهیدات مجلس شورای اسلامی برای رفع این مشکل اظهار کرد: در بودجه ۱۴۰۰ یک هزار میلیارد تومان برای تأمین کود اختصاص یافت و در بودجه ۱۴۰۱ نیز منابع لازم برای این امر دیده شده اما باید تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: بنده به‌عنوان نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در چند نوبت از وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی دعوت کردم به مشکلات استان‌های شمالی در این بخش رسیدگی کنند که براساس اعلام مدیرعامل خدمات حمایتی کشاورزی، اقدامات لازم انجام شده و مشکلی در تأمین کود وجود ندارد.

نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: یک ماه گذشته در صحن علنی مجلس برای تأمین کود کشاورزان هشدار دادم که بعد از آن در کمیسیون کشاورزی مشکلات مربوط به فصل کشت و تأمین نهاده‌ها با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاون ایشان موردبررسی قرار گرفت، اقتصاد استان گلستان کشاورزی است و کشاورزان نباید برای تأمین کود با مشکل مواجه باشند.

نوروزی با بیان اینکه وقتی کود نباشد کشاورز خلع سلاح است، تأکید کرد: قطب گلستان، کشاورزی است و یکی دیگر از برنامه‌های ما در حوزه کشاورزی استان، صادرات محصولات تولیدی به کشورهای حوزه اوراسیا است.

وی با بیان اینکه گلستان استانی فقیر و مظلوم است و شستا، هلدینگ بانک‌ها، صندوق بازنشستگی و امثال آن در استان سرمایه‌گذاری نکرده است، خاطرنشان کرد: ماه گذشته نیز نسبت به این مهم به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد تذکر دادم، به وزیر جهاد کشاورزی نیز اعلام کردم اگر قرار است سیاست الگوی کشت بر روی کاغذ بماند فایده‌ای ندارد.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای اجرای الگوی کشت همه دولت باید پای کار بیاید، تصریح کرد: باید بر اساس سیاست‌های الگوی کشت میزان کشت محصولات مختلف کشاورزی در استان‌ها مشخص شده و سیاست الگوی کشت باید با نگاه کشت قراردادی دنبال شود.

نوروزی، پهن کردن فرش قرمز زیر پای سرمایه‌گذاران در استان گلستان را ضروری خواند و متذکر شد: فقر سرمایه‌گذار در گلستان مشهود است و ارتقای شاخص‌های این استان عزم جدی را می‌طلبد، متأسفانه گلستان از لحاظ درآمد سرانه جزو پنج استان آخر کشور است.

وی متذکر شد: در حال حاضر آشوراده به ویرانه تبدیل شده حال آنکه اگر مسئولان به همین ظرفیت توجه کنند در رونق اشتغال و اقتصاد استان تأثیر به سزایی دارد، در این دوره همه نمایندگان مجلس و استاندار گلستان به منطقه آزاد اینچه برون توجه ویژه‌ای کردند که در نتیجه پیگیری‌ها مصوب شده اما تا زمانی که روی کاغذ باشد فایده ندارد.

نماینده مردم علی آبادکتول در مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصاد و دارایی خواست به گلستان کمک کند تا این استان به بارانداز صادرات به تمام کشورها حتی چین تبدیل شود، گفت: در حال حاضر که غرب با ایران دشمنی دارد، می‌توان از ظرفیت شرق برای صادرات استفاده کرد و منطقه آزاد اینچه‌برون می‌تواند منشأ تحول و عبور از محرومیت‌ها برای گلستان باشد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایسنا