اهتمام کارگزاران دولت برای مانع زدایی از آغاز فرآیند اجرایی و عمرانی در منطقه آزاد اینچه برون، روندی امید‌بخش داشته و بیانگر عزم جدی قوه مجریه برای توسعه این استان با تکیه بر ظرفیت جغرافیای سیاسی دیار هیرکان است.

استان گلستان از منظر بسیاری از شاخصه‌های توسعه یافتگی در زمره مناطق کم برخوردار کشور تلقی می شود و با وجود بهره مندی از مواهب طبیعی و خدادادی متعدد ، اما به جایگاه واقعی خود در نظام اقتصادی کشور دست نیافته است.

کم برخورداری ها و البته در برخی مواقع محرومیت ها سبب شد تا از اوایل دهه ۹۰، مدیران و بزرگان استان گلستان درصدد بهره مندی از جایگاه ژئوپلتیکی یا جغرافیای سیاسی گلستان بیفتند.

واقع شدن در کریدور ارتباطی ایران به کشور های مشترک منافع و البته استقرار گمرک با سابقه بیش از سه دهه، در منطقه اینچه برون سبب شد تا تلنگر شکل گیری منطقه آزاد «اینچه برون» در سال ۹۴ زده شود.

همجواری با بازار پررونق اتحادیه اوراسیا، متشکل از بلوک اقتصادی «ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس» با جمعیت تقریبی ۱۸۳ میلیون نفر و همچنین برخورداری از راه‌های ارتباطی مناسب، نزدیکی به فرودگاه بین المللی گرگان و بندر و اسکله چند شهر ساحلی گلستان و دیگر زیرساخت‌های موجود اث بخشی و رونق اقتصادی مطلوبی، ناشی از عملیاتی شدن منطقه آزاد اینچه برون را در اذهان تداعی کند.

بزرگان و زعمای گلستان به این نتیجه رسیدند که با حمایت‌ و پشتیبانی‌ همه جانبه ادارات و نهادها و البته با حذف قوانین و مقرارت زائد و دست و پاگیر و کوتاه کردن فرایند بروکراسی اداری، اینچه‌برون به معنای واقعی کلمه به دروازه ورود و توسعه تجارت گلستان تبدیل خواهد شد.

اما بالاخره پس از یک کشمکش حدود ۱۷ ساله مجمع تشخیص مصلحت تاسیس منطقه آزاد تجاری اینچه برون را مصوب و ابلاغ کرد.

*اینچه برون در اولویت نخست کارگزاران دولت در گلستان

هرچند روند تصویب بسیار طولانی شد اما کارگزاران دولت سیزدهم از همان نخستین روزهای تصویب آستین همت را برای زدودن غبار محرومیت از منطقه بالا زدند

استاندار گلستان با گماردن مدیر اجرایی منطقه آزاد تجاری اینچه‌برون، پیگیری ها را برای عملیاتی شدن این منطقه در دستور کار قرار داد.

هرچند براساس قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی کشور، ایجاد زیرساخت ها در مناطق آزاد بر عهده حاکمیت است اما استاندار گلستان و کارگزارانش چشم انتظار نمانده و با اعتبارات داخلی طرح توجیهی و جامع منطقه آزاد تدوین و مصوب شد.

رفع‌ دست‌انداز‌های منطقه آزاد «اینچه برون» کُند اما امیدبخش

از سوی دیگر برخی تعارضات موجود در منطقه به طور ویژه در دستور کار مدیریت کلان استان قرار گرفت و مذاکرات ثمربخشی با مجموعه راه آهن جمهوری اسلامی ایران برای یکپارچگی فعالیت ها و هم افزایی بین دستگاه ها آغاز و اتفاقات مطلوبی در حال رقم خوردن است.

با پیگیری استاندار گلستان، لیستی چند ده نفره از فعالان و نخبگان توانمند برای حضور در هیئت مدیره منطقه آزاد اینچه برون به دولت معرفی شده و مقرر است تا قبل از دور دوم سفر رییس جمهور به گلستان، اعضای هییت مدیره معرفی و فاز اجرایی منطقه آزاد عملیاتی شود.

*دولت دغدغه خاصی برای پویایی اینچه برون دارد

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی گرگان در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: منطقه آزاد اینچه برون به عنوان تنها محور قابل توسعه استان محسوب می شود و مورد مطالبه فعالان بخش خصوصی است که امیدواریم با کمک بخش دولتی و خصوصی هر چه سریع تر سامان بگیرد.

رضا مبصری افزود: در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت که در سفر اخیر وزیر امور اقتصادی به گلستان برگزار شد، چهار دستور کار از هفت دستور کار مطرح شده مربوط به منطقه آزاد اینچه برون بود و این نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین وجه منطقه آزاد اینچه برون پس از شکل گیری هیئت مدیره، تعریف فاز یک و نحوه جلب و جذب اعتبار و هزینه کرد است که باید سریعا مشخص شود.

رفع‌ دست‌انداز‌های منطقه آزاد «اینچه برون» کُند اما امیدبخش

مبصری بیان کرد: اگر ما موضوعات و مسائل مربوط به منطقه آزاد را مطرح نکنیم با توجه به کندی که در بخش دولتی وجود دارد، ممکن است مسائل مهم و چالش های پیش روی این منطقه به فراموشی سپرده شود.

این فعال اقتصادی گلستان گفت: امیدواریم با تجمیع قدرت بخش دولتی و خصوصی انتظارات را در مورد مسائل اقتصادی به ویژه منطقه آزاد اینچه برون برآورده کنیم.

*پیگیری زیرساخت ها در سفر دوم

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار فارس گفت: همه مباحث نرم افزای منطقه آزاد اینچه برون با همراهی و هم افزایی مجموعه مدیران ارشد استانداری و نمایندگان مجلس برطرف شده است و پس از طی رویه معمول در هفته های آینده، اعضای هییت مدیره این مجموعه معرفی خواهند شد.

غلامرضا منتظری ادامه داد: برخی زیرساخت ها در منطقه اینچه برون مانند آب، برق و گاز نیازمند حجم انبوهی از اعتبارات است که به عنوان یکی از مطالبات دارای اولویت در سفر دوم رییس جمهور باید چاره اندیشی شود.

منتظری گفت: ثمردهی اینچه برون وقتی برای مردم ملموس می شود که دولت وفق قانون، زیرساخت ها را در منطقه مستقر کند، تعلل در این بخش هزینه های اجرایی و نهایی شدن این فرایند را افزایش می دهد.

رفع‌ دست‌انداز‌های منطقه آزاد «اینچه برون» کُند اما امیدبخش

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قاطبه نمایندگان مجلس و مجموعه استانداری در تلاش هستند اعتبار ویژه و مکفی برای اینچه برون منظور شده تا کارایی منطقه آزاد برای مردم آشکار شود.

*رفع سیمای محرومیت از مردمان مرزنشین

نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگاران اظهارکرد: استان گلستان زیرساخت‌های لازم در حوزه خشکی، دریایی و هوایی برای توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه را دارد.

امانقلیچ شادمهر گفت: پس از تصویب منطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه‌برون و در شرایطی که کشور ما در تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارد، فرصت خوبی برای توسعه بیشتر این روابط فراهم می‌شود که باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده و جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به نحو احسن از آن استفاده کرد.

وی تاکید کرد: بهره مندی ازمنطقه آزاد تجاری – صنعتی اینچه‌ برون راه تنفس، رشد و توسعه گلستان را بیش از پیش فراهم می‌کند و تاثیر مثبتی بر رونق و شکوفایی اقتصادی، ایجاد هزاران فرصت شغلی پایدار و رفع سیمای محرومیت از مردمان مرزنشین استان خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار فارس، ایجاد منطقه آزاد اینچه برون که ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ در نشست اعضای تشخیص مصلحت نظام تصویب شد، دارای ۴۲ کیلومتر طول، سه کیلومتر عرض و ۱۲ هزار هکتار مساحت است.

به نظر می‌رسد با توجه به موقعیت اینچه برون و اهتمام به راه اندازی منطقه آزاد تجاری – صنعتی و توجه دولت به فراهم کردن زیرساخت‌ها، آینده‌ای روشن در انتظار مردمان گلستان و توسعه اقتصادی این استان باشد اما ضرورت دارد تا روند ایجاد این منطقه شتاب بگیرد و با هم افزایی بین دستگاهی قطار توسعه در این منطقه به حرکت درآید.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس