رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی سازمان جهاد کشاورزی گلستان از پایان فصل برداشت پنبه از مزارع این استان خبر داد و گفت که کشاورزان حدود ۳۳ هزار تن وش برداشت کردند که از این مقدار تاکنون ۳۱ هزار تن به ۹ واحد کارخانه پنبه‌پاک‌کنی تحویل داده شد.

علی موسی‌خانی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا بیان داشت: در سال زراعی جاری ۲۰ هزار و ۵۳ هکتار از اراضی دیم و آبی گلستان به کشت پنبه اختصاص داده شد.

وی بابیان اینکه برداشت وش پنبه در گلستان از دهه دوم شهریور امسال آغاز و تا اوائل دیماه جاری ادامه داشت، افزود: خشکسالی و بارش‌های نامناسب از دلائل اصلی محقق نشدن پیش‌بینی تولید ۴۰ هزار تن وش پنبه درسال جاری بود.

موسی‌خانی اضافه کرد: وش تولیدی گلستان بیشتر از ارقام “گلستان، لطیف، ساجدی و تابان” است که امسال با میانگین قیمت توافقی هر کیلوگرم بین ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان توسط کارخانه‌های پنبه پاک کنی استان خریداری شد.

به گزارش ایرنا، کشت پنبه در استان گلستان که به سرزمین طلای سفید معروف است، هر ساله با مساعد بودن شرایط آب و هوایی از اردیبهشت ماه با ریختن بذر در مزرعه آغاز و برداشت محصول از این کشتزارها هم تا اواخر آذرماه و اوایل دی ماه پایان می‌یابد.

اقلیم متنوع، زمین‌های زراعی مستعد، وجود مرکز تخصصی تحقیقات پنبه کشور، استقرار کارخانه‌های پنبه پاک کنی و روغن کشی، واحد ریسندگی و بافندگی علی آباد کتول از جمله ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری برای رونق زراعت پنبه در گلستان است.

استان مرزی گلستان دارای ۶۶۷ هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که هر ساله به زیر کشت محصولات زراعی مختلف از جمله پنبه می‌رود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا