رئیس دوم اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: بخش عمده صادرات کالای غیرنفتی گلستان به بازار کشورهای هدف به ویژه آسیای میانه، از سوی تجار گنبدکاووس انجام می‌شود.

«اراز جان شمالی» در نشست کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان در گنبدکاووس با اشاره به این که حمایت از تجار در حوزه صادرات کالا موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای واحدهای تولیدی و صنعتی می‌شود، خواستار توجه بیش از گذشته دولت در برطرف کردن دغدغه فعالان این بخش شد.

وی یادآور شد: برگشت ارز حاصل از صادرات کالا به کشور یکی از دغدغه اصلی تجار به شمار می‌رود که تحقق آن نیازمند ارایه راهکار موثر است.

به گفته وی، از سال ۱۴۰۰ برگشت ارز توسط دولت به عنوان قانون مصوب و به اجرا درآمده است.

سعید صفوی رییس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان نیز با قدردانی از مشارکت فعالانه تجار شرق گلستان برای رونق صادرات کالای غیرنفتی استان، گفت: این اتاق به حمایت از تجار شرق استان برای توسعه صادرات کالا توجه ویژه دارد.

در این نشست، شماری از تجار منطقه شرق استان گلستان، موانع فعالیت خود را در حوزه تجارت از جمله برگشت ارز به داخل کشور، نبود شرکت‌های مدیریت صادرات، ایجاد سامانه اطلاع رسانی توانمندی‌های صادراتی، استفاده از توانمندی صادرکنندگان فعال، کمبود رایزن بازرگانی اقتصادی، کمبود زیرساخت‌های موردنیاز صادرات در اینچه برون، تاخیر طولانی در صدور کارت بازرگانی توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت، کمبود پرواز هوایی گرگان به کشورهای مقصد صادراتی و تهران را مطرح کرده و خواستار چاره اندیشی بیشتر در حل آن شدند.

براساس گزارش اخیر مدیرکل گمرکات گلستان، امسال ۳۹۷ هزار و ۲۹۸ تُن انواع کالای غیرنفتی از مبادی گمرکی این استان به ارزش تقریبی ۲۳۱ میلیون و ۴۳۰ هزار دلار به ۲۵ کشور صادر شده که به لحاظ وزنی ۴۶ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۴۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

شهریار شهریاری افزود: پُلی استایرن، تخم مرغ، پنیر، انواع لوله پروفیل و آهنی، یُد، خوارک آماده آبزیان، خرما، پسته فندقی و ورق نئوپان از عمده کالاهای صادراتی گلستان بوده که راهی بازار ۲۵ کشور جهان از جمله ترکمنستان، قزاقستان، عراق، پاکستان، ازبکستان، بلغارستان، رومانی، روسیه، ارمنستان، افغانستان، قرقزیستان، لهستان، ترکیه و تاجیکستان شده است.

مطابق گزارش اتاق بازرگانی گرگان، حدود ۵۰۰ فعال اقتصادی در گلستان دارای کارت بازرگانی از این اتاق هستند که عمده فعالیت فعالان اقتصادی استان با کشورهای آسیای میانه است.

داشتن مرز خشکی با کشور ترکمنستان و ارتباط با کشورهای آسیای میانه و چین از طریق زمینی و ریلی ( گمرک اینچه برون گنبدکاووس)،پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان، دسترسی به بنادر دریای خزر و ارتباط با کشورهای حوزه این دریا از طریق مازندران و گیلان، وجود فرودگاه‌های گرگان و کلاله، از جمله ویژگی‌های رونق مبادلات تجاری استان گلستان به شمار می‌رود.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا