مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: دیوار دفاعی و چند هزارساله گرگان بهترین ظرفیت برای جهانی‌کردن صنعت گردشگری گلستان و رفع محرومیت از چهره این استان است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد ساوری شامگاه سه شنبه در مراسم افتتاح جشنواره بین المللی اقوام ایران در گرگان اظهار داشت: یکی از دلایلی که تاکنون از ظرفیت این اثر مهم تاریخی برای رونق گردشگری گلستان استفاده نشده است، معرفی کم و همچنین فراهم‌نبودن زیرساخت‌های لازم است که تلاش می‌کنیم این کمبودها را برطرف کنیم.

وی افزود: به همان اندازه که تخت جمشید نماد اصالت و تاریخ ایران زمین است، دیوار ۲۰۰ کیلومتری گرگان هم دارای اهمیت و ارزش تاریخی است که باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان رونق گردشگری این استان را نیازمند توجه بیشتر دانست و گفت: جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان در صورت فراهم کردن زیرساخت ها و معرفی صحیح می تواند موجب تحول گسترده در اقتصاد و معیشت گلستان شود.

به گزارش ایرنا، دیوار دفاعی، دیوار بزرگ گرگان یا دیوار سرخ که در برخی متون قدیمی با عنوان «مار سرخ» مطرح شده یکی از سه دیوار تاریخی جهان است.

این دیوار با طول حدود ۲۰۰ کیلومتر و عرض بین ۲ متر تا ۱۰ متر، با نام‌های سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز، دیوار دفاعی، قزل ییلان، قزل آلانگ و آلان (به زبان ترکمنی) هم در منابع جغرافیای تاریخی و سفرنامه‌ها نگارش شده است.

امروزه بقایای دیوار تاریخی از کرانه‌های شرقی دریای خزر تا ارتفاعات و دره های البرز شرقی در دامنه بیلی کوه (پارک ملی گلستان نزدیک روستای «زاو» در شمال شرقی شهرستان کلاله) قابل مشاهده است.

پیشتر تاریخ ساخت دیوار گرگان را به دوره اشکانی نسبت می‌دادند اما مطالعات پژوهشی و آزمایشگاهی انجام شده در سال‌های اخیر نشان داد که این دیوار در دوره ساسانی و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است.

ساوری همچنین گفت: جزیره آشوراده دیگر جاذبه مهم گردشگری گلستان است که امیدواریم با حمایت بیشتر دولت، مشکلات مربوط به تکمیل زیرساخت های گردشگری در آن برطرف شده و شاهد حضور گردشگران در تنها جزیره ایرانی دریای خزر باشیم.

پانزدهمین جشنواره اقتصاد و فرهنگ اقوام ایران زمین شامگاه امشب /سه شنبه/ با حضور احمد وحیدی وزیر کشور در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی گلستان در گرگان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا این جشنواره با تا ۲۱ آبان ماه به مدت پنج روز، عصرها در کیلومتر ۵ جاده گرگان – آق قلا دایر است.

پانزدهمین دوره این رویداد فرهنگی در بخش‌های صنایع‌دستی، سوغات، موسیقی، گردشگری و بوم‌گردی، سیاه‌چادر و عشایر، روستاهای هدف گردشگری، غذاهای سنتی و بازی‌های بومی و محلی با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور برنامه‌ریزی‌شده است.