رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه هنوز هیچ یارانه بذر در استان پرداخت نشده است گفت: اقدامات مختلفی برای سلامت اداری در این نهاد انجام شده که می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها باشد.

محمد برزعلی در نشست خبری اظهار کرد: از شفافیت استقبال می‌کنم و اصرار من بر پیشگیری و کنترل قبل از بروز فساد است و به همکارانم اعلام کردم هر گونه فساد و سوءجریان در سازمان جهاد کشاورزی را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه پذیرای نقد هستیم اما اظهارنظرها باید زیر چتر قانون انجام شود، گفت: انتظار ما حرکت شفاف است اما طرح موضوعات بدون داشتن ادله شفاف صحیح نیست و با روح قوانین و دین اسلام همخوانی ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه پرداخت یارانه بذر نیازمند طی کردن فرایندهای خاصی است، تصریح کرد: برای قرارداد با شرکت‌های موردنظر، مسئله تولید فرآوری و توزیع بذور مورد تاکید قرار گرفته و صرفا به تولید و ذخیره بذر، یارانه تعلق نمی‌گیرد بلکه توزیع بذر هم باید رعایت شود.

برزعلی خاطرنشان کرد: برای پرداخت یارانه بذر باید اسامی تک تک کشاورزان به همراه شماره تلفن و کد ملی موجود باشد که این اطلاعات از طریق سامانه پهنه‌بندی تهیه شده و در نهایت حواله صادر می‌شود و کشاورز پس از صدور حواله، به شرکت مورد تایید مراجعه و بذر خود را تهیه می‌کند.

به گفته وی توزیع یارانه بذر براساس پروتکل‌های هجده‌گانه است و در سال جاری هنوز جمع بندی بذور انجام نشده و هنوز یارانه‌ بذر به هیچ شرکتی در گلستان تعلق نگرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت توزیع نهاده‌های کشاورزی گفت: در سال جاری ۱۰۶ هزار و ۳۰۰ تن انواع کود بین کشاورزان گلستانی توزیع شد که ۷۱ هزار تن آن اوره، ۲۳ هزار و ۳۰۰ تن انواع کود فسفاته و ۱۲ هزار تن آن کود پتاسه بود.

برزعلی تاکید کرد: یکی از معیارهای تعیین کود موردنیاز اراضی کشاورزی، انجام آزمایش خاک است. در حال حاضر هیچ نوع مشکلی برای تامین کود در استان وجود ندارد و حدود ۱۵ هزار تن کود اوره، چهار هزار تن کود پتاسه و هزار و ۸۰۰ تن انواع کود فسفاته در انبارهای گلستان ذخیره است.

وی با بیان اینکه کشت برخی از محصولات در کشت پاییزه ادامه دارد، افزود: امسال ۳۶۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان زیر کشت گندم رفت که در ۴۵ هزار هکتار از اراضی کلزا، ۸۳ هزار هکتار جو، هزار و ۹۰۰ هکتار سیب‌زمینی و سه هزار و ۷۰۰ هکتار چغندر کشت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه ۴۰ درصد بذر موردنیاز استان را این نهاد و مابقی توسط زارعان و از سال‌های قبل تامین‌ می‌شود، گفت: براساس برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی ۸۰ هزار تن بذر گندم باید در سال جاری تامین شود که تاکنون بیش از ۳۳ هزار تن در اختیار زارعین قرار گرفته است.

برزعلی اظهار کرد: امسال مدیریت هوشمند اقلیم‌محور را در حوزه تولیدات گیاهی را در دستور کار قرار دادیم و کارگروه‌های علمی و تخصصی با همکاری مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها برگزار شده است.

وی با بیان اینکه نحوه استفاده از سموم اهمیت بالایی دارد که در این راستا اقدامات آموزشی و ترویجی مختلف انجام شده است، خاطرنشان کرد: برای معرفی سموم موردنیاز در مبارزه با آفات و بیماری‌ها دستورالعمل‌هایی وجود دارد و سموم موردتوصیه ما مورد تایید مراجع ذی‌صلاح کشور به ویژه سازمان حفظ نباتات است و اگر هر یک از سموم مورد تایید سازمان، موجب خسارت شود شرکت‌ها جبران خسارت می‌کنند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا