مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: ایستگاه گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه با ثبت ۶۱ میلی‌متر باران طی ۳۴ ساعت اخیر بیشترین باران ناشی از فعالیت سامانه بارشی را در استان دشت کرد.

سیدمحسن حسینی افزود: در این بازه زمانی، ۳۰ میلی‌متر در«شصت کلاته» گرگان، ۱۸.۵ میلی‌متر در مینودشت، ۱۸ میلی‌متر در درازنوی کردکوی، ۱۷ میلی‌متر در پارک ملی گلستان، ۱۶.۵ میلی‌متر در رامیان و گالیکش،۱۴.۳ میلی‌متر در کردکوی و ۱۴.۱ میلی‌متر در نوده خاندوز، ۱۴ میلی‌متر در گالیکش و ۱۱ میلی‌متر در گرگان، تنگراه گالیکش و «تمره قره قوزی» کلاله بارش باران ثبت شد.

وی تاکید کرد: بیشترین باران به ترتیب در حوضه‌های گرگان رو، قره سو، خلیج گرگان، شاهکوه و اترک بارید.

پیشتر امان‌محمد کمالی مدیرکل هواشناسی گلستان از خروج سامانه بارشی که از بعدازظهر چهارشنبه وارد استان شده در شامگاه پنجشنبه خبر داده بود که وجود این سامانه بارشی، احتمال رگبار، رعد و برق، وزش باد شدید، پدیده مه و تگرگ در برخی نقاط استان دور از انتظار نیست.

سیطره خشکسالی در گلستان

حسینی در خصوص وضعیت بارش باران در سال آبی جاری افزود: در این مدت (از اول مهر پارسال تا ۳۱ فروردین امسال) و بر پایه آمار ایستگاه های باران سنجی، مقدار بارندگی تجمعی ۲۱۹ میلیمتر بود که نسبت به آمار بلندمدت ۳۶ درصد کمتر است.

وی یادآور شد: در این بازه زمانی بارش فقط در حوضه آبریز خلیج گرگان ۱۲۷ درصدنسبت به بلندمدت افزایش دارد و بقیه حوزه شامل گرگان رود، اترک سفلی،قره سو، نکارود علیا به ترتیب ۳۷، ۴۷، ۱۳ و ۲۴ درصد کاهش نشان می دهد.

حسینی گفت: ذخیره آبخوان‌های استان حدود ۴۳۸ میلیون متر مکعب معادل ۳۵ درصد کاهش نسبت به آمار دوره بلند مدت نشان می‌دهد.

استان یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفری گلستان از استان‌های مهم حوزه کشاورزی کشور است که بخشی زیادی از ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی آن از آب نزولات آسمانی تامین می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا