مدیر امور منابع آب گنبدکاووس سهمیه ابلاغی امسال برای انسداد چاه‌های غیرمجاز در این شهرستان را ۷۰ حلقه اعلام و بیان کرد: تاکنون ۱۳ حلقه چاه غیرمجاز که چهار حلقه آن در شعاع هزار متری چاه‌های آب آشامیدنی واقع است مسدود شد.

سیدعلی حسینی در نشست شورای حفاظت از منابع آب گنبدکاووس اظهارکرد: با توجه به تاثیر منفی وجود چاه‌های غیرمجاز بر کاهش دبی چاه‌های آب آشامیدنی فعال در شهرستان، تلاش داریم با پیگیری در سطح استان سهمیه ابلاغی در انسداد چاه‌های غیرمجاز افزایش یابد.

وی افزود:‌ همچنین از ابتدای امسال تاکنون ۵۸ کنتور هوشمند برای چاه‌های آب نصب و ۶۲۸ مورد اخطاریه نصب کنتور هوشمند صادر شد و در مجموع ۷۷۰ حلقه چاه در گنبدکاووس برق‌دار است که ۶۰۳ مورد از آنها برای مصارف کشاورزی، ۷۶ مورد صنعت و ۹۱ مورد شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر امور منابع آب گنبدکاووس گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۲۴۸ حلقه چاه غیرمجاز و سه هزار و ۲۸۳ حلقه چاه مجاز در این شهرستان وجود دارد.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس هم در این نشست با تاکید بر موفقیت در تحقق برنامه‌ حفر و تجهیز چاه‌ها برای مدیریت تامین آب و قدردانی استاندار گلستان از عملکرد این شهرستان، بیان کرد: پیش از این پیش‌بینی می‌شد تابستان امسال در ساعات اوج مصرف ۲۷۵ لیتر بر ثانیه کمبود آب داشته باشیم که توانستیم ۲۰۵ لیتر بر ثانیه از این کمبود را با حفر چاه‌ جدید جبران کنیم و هم اکنون ۷۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم.

حسین سعیدی راد ادامه داد: تلاش می‌کنیم با همراهی مسوولان و حمایت خیران با اعتبارات محدودی که داریم چاه‌های آب برای جبران کم آبی ایجاد شود اما در کنار حفره این چاه‌ها در حال از دست دادن آب چاه‌های موجود هستیم چرا که ۹۰ درصد از منابع آب زیرزمینی در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث کاهش دبی چاه‌های با مصارف آشامیدنی می‌شود.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس گفت‌: از ۸۹۵ لیتر در ثانیه نیاز آبی شهر گنبدکاووس و ۱۱ روستای اقماری آن در پیک مصرف، ۳۰۰ لیتر از ۲ حلقه چاه مخزنی گالری‌دار (فلمن) تامین می‌شود که با توجه به برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی در محدوده هزار متری این چاه‌ها برای کشت شالی هم اینک دبی چاه‌های فلمن از ۳۰۰ لیتر به ۶۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته است.

سعیدی راد تاکید کرد: ۱۶ حلقه چاه عمیق برای جبران کاهش دبی ۲ حلقه چاه فلمن باید حفر شود و تنها راه برون رفت از این وضعیت مقابله با برداشت بی رویه از اطراف این چاه‌هاست.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار گنبدکاووس هم گفت: از مجموع ۱۰۹ مصوبه نشست تنش آبی امسال استان هفت مصوبه مربوط به شهرستان بود که عملکرد قابل قبولی را در اجرای این مصوبات داشتیم.

عبدالحمید گوگلانی افزود: این هفت مصوبه شامل حفر ۲۶ حلقه چاه آب آشامیدنی است که تاکنون ۱۶ حلقه آن وارد مدار شده و مشکلات پنج حلقه دیگر در حال رفع است و مسوولیت حفر پنج حلقه چاه هم بر عهده قرارگاه امام حسن(ع) قرار دارد.

فرماندار گنبدکاووس هم از مسوولان خواست برای جذب بهتر اعتبارات دغدغه‌های حوزه کاری خود را اعلام کنند تا با استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی برای حل آنها تلاش شود تا مشکلات مردم این شهرستان به حداقل برسد.

مهدی دهرویه افزود: در حوزه آب با توجه به شرایط جوی و خشکسالی‌های ناشی از آن شرایط گنبدکاووس ناپایدار است و حفر چاه‌های آب جدید یک مُسکن موقتی است و نیاز به اقداماتی بنیادی از جمله شیرین سازی آب دریا و بهره برداری از سد نرماب در کنار فعالیت‌های فرهنگی برای آگاهی سازی جامعه از عوارض برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی داریم.

وی اظهارکرد: با توجه به کاهش دبی آب، باید چاه‌های غیرمجاز اطراف چاه‌های فلمن مسدود شود و پیگیری‌های لازم در این رابطه انجام خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا