سرپرست مدیریت تعاون روستایی گلستان گفت: ۵۰ درصد از بذر موردنیاز گندم کشاورزان استان برای کشت پاییزه به مقدار ۱۸ هزار و ۲۶۹ تُن توسط این مدیریت خریداری و تامین شد.

رضا جامی اظهار کرد: این مقدار بذر گندم توسط ۶ مرکز زیر پوشش مدیریت تعاون روستایی استان با ۱۵ درصد بالاتر از نرخ خرید تضمینی محصول، تهیه شده است.

به گفته وی این مدیریت برای خرید گندم بذری از کشاورزان طرف قرارداد کاشت گندم بذری در سال جاری، سه هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال پرداخت کرده است.

امسال به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و موافقت هیات دولت، قیمت هر کیلوگرم‌ خرید تضمینی گندم از کشاورزان ۱۵۰ هزار ریال تعیین شده است که این مبلغ شامل ۱۱۵ هزار ریال قیمت گندم، ۱۵ هزار ریال برای بخشی از هزینه‌های کود و بذر و ۲۰ هزار ریال بابت جایزه تحویل گندم به دولت است.

وی یادآور شد: گندم بذری خریداری پس از ضدعفونی و تایید کارشناسان مرتبط با قیمت یارانه ای در اختیار بهره برداران استان قرار می‌گیرد.

جامی خاطرنشان کرد: گلستان ۱۴ مرکز تولید گندم بذری دارد که ۶ مرکز آن تحت مدیریت تعاون روستایی استان تامین کننده ۵۰ درصد گندم بذری کشاورزان منطقه در سال زراعی است.

براساس اعلام کارشناسان زراعت گندم جهادکشاورزی گلستان، نیاز گندم بذری سالانه در این استان در شرایط عادی و بدور از خشکسالی ۴۰ هزار تُن است.

استان گلستان پویا در معرفی رقم گندم

محقق و پژوهشگر بخش زراعت در گلستان هم گفت: با توجه به این که برای معرفی رقم جدید گندم و رسیدن بذر جدید به دست بهره‌برداران ۱۴ سال زمان نیاز بوده ولی ایستگاه‌های تحقیقاتی زراعی این استان با توجه به قدمت بیش از ۶۰ ساله، در این زمینه پویاست.

حسن مختار پور افزود: در اراضی شمالی و دارای مناطق خشک و شور، ارقام ” کلاته، تک تاز و آرمان “، برای اراضی بخش هفت گنبدکاووس رقم ” آسمان “، در اراضی مینودشت ارقام ” کوهدشت، کلاته، آراز و آرمان ” و در اراضی کردکوی ارقام ” آرمان، مروارید و احسان ” معرفی و از سوی بهره برداران کشت می‌شود.

سالانه در استان گلستان به دور از خشکسالی بین ۴۰۰ تا ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی آن به زیر کشت پاییزه گندم با ارقام معرفی شده متناسب با هفت اقلیم منطقه، می‌رود.

مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در خطه گلستان از اواسط آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی انجام می‌شود.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

این استان شمالی در شرایط عادی، سالانه با تولید ۱.۴ میلیون تن گندم از استان‌های برتر کشور در تولید این محصول راهبردی به‌شمار می‌رود که مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شود.

مطابق گزارش اخیر مدیر زراعت جهادکشاورزان این استان به خبرنگار ایرنا، با وجود خشکسالی شدید بهره‌برداران استان توانستند از سطح ۲۸۱ هزار و ۷۱۳ هکتار زمین زیرکشت گندم، ۷۰۵ هزار و ۹۹۶ تُن محصول معادل ۶۰ درصد برنامه ابلاغی را تولید کنند که ۵۵۰ هزار تُن آن به دولت فروخته شد.

محمد ناظری یادآور شد: در سال زراعی جاری برنامه ابلاغی گلستان برای زراعت گندم در سطح ۳۷۴ هزار هکتار با پیش بینی تولید یک میلیون و ۱۶۱ هزار تُن بود که با وجود مشارکت بهره برداران در کشت به دلیل کاهش شدید بارندگی و خشکسالی،۱۰۰ درصد محصول ۹۲ هزار هکتار از این اراضی از چرخه تولید خارج شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا