مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گلستان گفت: حدود ۵۳ درصد تلفات جاده‌ای گلستان راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده هستند.

عادل مصدقی عصر پنج شنبه در مراسم اهدای نمادین کلاه ایمنی به موتورسواران استان در روستای قربان آباد آق قلا اظهارکرد: بر اساس آمار پلیس راه استان در سال گذشته ۱۲۹ نفر (حدود ٣٦ درصد) و ۶۰ نفر معادل ۱۷ درصد از کل تلفات جاده‌ای استان، راکبان موتورسیکلت و عابران پیاده بوده اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان افزود: همچنین هزار و ۴۵ نفر (٣٠ درصد) از مجروحان تصادفات جاده‌ای را هم موتورسواران تشکیل داده اند.

به گفته وی، نزدیکی شهرهای استان و دسترسی آسان به موتورسیکلت باعث شده میزان تصادفات موتورسیکلت گلستان از سایر استان‌های کشور بالاتر باشد.

مصدقی، سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو و حق تقدم را عوامل تصادفات موتور سیکلت سواران بیان کرد و ادامه داد: استفاده نکردن از کلاه ایمنی استاندارد، نداشتن گواهینامه و حرکت‌های خلاف جهت از دیگر عواملی است که سهم جانباختگان موتورسواران را افزایش داده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان، درصد قابل توجهی از کشته شدگان تصادفات موتورسیکلت‌ها را، نوجوانان و جوانان اعلام کرد و گفت: اگر چه بخشی از این آمار می‌تواند ناشی از نوع وسیله نقلیه و هیجان استفاده از این وسیله باشد اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یا رانندگی مخاطره آمیز، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و غیره بخشی دیگر از دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز ناشی از آن‌ها است.

وی با اشاره به هفتم اردیبهشت روز ملی ایمنی حمل و نقل افزود: هدف از ایمنی حمل و نقل، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای است و با توجه به نقش ایمنی انسان‌ها در حمل و نقل، این موضوع اهمیت بسزایی دارد.

نصب نمادین شبرنگ و مثلث ایمنی برای ۶ دستگاه از ادوات کشاورزی مردم روستا و رفع نقص روشنایی ۴۰ موتورسیکلت و توزیع چهار کلاه ایمنی در بین موتورسیکلت سواران مرز اینچه برون از دیگر برنامه‌های این روز در گلستان بود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان