رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از رفع تصرف ۲۹۷ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون با دستور مقام قضایی خبر داد و گفت: مساحت یک فقره از این اراضی خلع ید شده در حوزه "آق‌بند"، ۹۳ هکتار بود که پس از رفع تصرف در آن بذرپاشی مرتعی انجام شد.

فرشید رحمانی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری (۱۵ تا ۲۱ اسفند) افزود: ۲۰۴ هکتار از دیگر عرصه‌های خلع ید شده در سال جاری در قالب ۵۱ فقره پرونده تشکیل شده برای متخلفان و با دستور مقام قضایی بود.

وی اضافه کرد: امسال هفت بنای غیرمجاز در عرصه‌های منابع طبیعی و ملی گنبدکاووس به مساحت ۴ هزار و ۱۶۱ مترمربع با دستور مقام قضایی تخریب شد ضمن اینکه ۵۲ استر چوب آلات قاچاق در قالب ۱۵ فقره پرونده نیز توسط همکاران این اداره کشف و ضبط گردید.

رحمانی، حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی و ملی را یک وظیفه همگانی و مستلرم ترویج فرهنگ آن در بین اقشار مختلف جامعه دانست و بیان داشت: آنگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند “باید فرهنگ صیانت از منابع طبیعی به معارف اسلامی تبدیل شود” و نقش رسانه‌ها در این خصوص بسیار با اهمیت است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس با تشریح گزارشی از فعالیت‌های یکساله این اداره گفت: از مجموع مساحت ۵۴۱ هزار هکتاری این شهرستان ۳۴۱ هزار هکتار آن جزو عرصه‌های منابع طبیعی و ملی است که صیانت از آنها توسط همکاران با همراهی شرکت‌های تعاونی مرتع داری و دامداران منطقه انجام می‌شود.

وی افزود: وسعت بالای عرصه‌های منابع طبیعی از یک طرف و کمبود نیروی انسانی از سوی دیگر کار صیانت از این عرصه‌ها را با سختی مواجه کرده اما در کنار تلاش همکاران به مشارکت بیشتر مردم و تشکل‌های مردم نهاد برای پاسداری از منابع ملی نیاز داریم و در همین راستا هم اکنون از توان هزار و ۳۵۰ همیار طبیعت استفاده می‌شود.

رحمانی اضافه کرد: امسال در هفته بزرگداشت منابع طبیعی توزیع ۶۱ هزار اصله نهال به صورت رایگان بین مردم آغاز شده ضمن اینکه طی چند ماه گذشته ۳۲۰ هزار اصله بوته مرتعی تولید شده در ایستگاه تولید نهال و بذر “چپرقویمه” این شهرستان در هزار و ۵۵۰ هکتار از مراتع مناطق شمالی گنبدکاووس غرس شد.

وی همچنین از ممیزی ۸۸۱ هکتار اراضی ملی واقع در بافت طرح هادی ۸۰ روستای گنبدکاووس در راستای قانون جهش مسکن خبر داد و گفت: این اراضی تصرف شده توسط مردم در قالب ماده چهار عرصه مسکن با قیمت مصوب به آنها واگذار شد.

رییس اداره منابع طبیعی گنبدکاووس همچنین خطر ریزگردها در مناطق شمالی این شهرستان را جدی دانست و برلزوم تخصیص اعتبارات ویژه برای اجرای طرح‌های احیای مراتع به منظور جلوگیری از گسترش بیابان زایی تاکید کرد.

 

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا