کسب عنوان نایب قهرمانی تیم ملی والیبال نشسته زنان ایران در مسابقات آسیایی قزاقستان به میزبانی شهر آستانه با حضور ملی‌پوش گلستانی، بار دیگر ظرفیت‌های ویژه این استان در معرفی ستاره‌های ورزشی و ضرورت حمایت از ورزشکاران در آستانه بازی‌های آسیایی و پارآسیایی «هانگژو» را بیشتر کرد.

تیم ملی زنان ایران در شرایطی به کسب عنوان دومی و شکست در دیدار فینال مقابل چین اکتفا کرد که «زهرا دانای طوس» ملی پوش باسابقه گلستانی را در ترکیب خود داشت.

دانای طوس که در ۳۹ سالگی همچنان بازیکنی آماده و مدعی در تیم ملی والیبال نشسته زنان است، عنوان نایب قهرمانی بازی‌های پارآسیایی «اینچئون» و پنجمی پارالمپیک «ریو» را در کارنامه دارد و افتخار اولین ورزشکار زن راه یافته به المپیک و پارالمپیک را نیز برای همیشه به نام خود ثبت کرده است.

ورزشکار پارالمپیکی گنبدکاووس پس از قطع پا به دلیل بیماری، فعالیت اجتماعی خود را از سال ۱۳۸۴ با تئاتر شروع کرد و در نهایت سر از ورزش درآورد. او در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در قزاقستان مقام دوم را به دست آورد و سال ۱۳۸۵ وارد دانشگاه شد.

سال ۱۳۸۹ که اردوی تیم ملی والیبال نشسته مردان در گنبدکاووس برگزار شده بود، دانای طوس به طور اتفاقی به تمرین تیم ملی رفت و پس از گفتگوی کوتاه با مشاور گنبدی تیم ملی تصمیم گرفت وارد ورزش حرفه ای شود و پس از آن با یکسال تمرین به تیم ملی رسید و از آن زمان تاکنون پیراهن تیم ملی را در میادین گوناگون بر تن دارد.

زهرا دانای طوس نفر اول سمت راست در ردیف جلوملی‌پوش والیبال نشسته گنبدکاووس در راه مسابقات هانگژو

ورزش جانبازان و معلولان گلستان، از جمله ظرفیت‌های مهم استان برای مدال آوری در رویدادهای معتبر جهانی و آسیایی است که حضور ثابت ملی پوشان استان در تیم ملی رشته های گوناگون این ادعا را تایید می‌کند.

محمد نعمتی در والیبال نشسته، عبدالجلیل قرنجیک در بسکتبال با ویلچر و نورمحمد آرخی در پرتاب وزنه ورزشکاران جانباز و معلول گلستانی در تیم اعزامی ایران به پارالمپیک ۲۰۲۰ حضور داشتند که در این میان، نعمتی با والیبال نشسته به مقام قهرمانی رسید و آرخی هم پرچم کاروان ایران در روز افتتاحیه رقابت‌های پارالمپیک توکیو را به همراه زهرا نعمتی ملی پوش تیراندازی حمل کرد و در تاریخ ورزش استان جاودانه شد.

پیشینه افتخارات ورزش جانبازان و معلولان گلستان طولانی و سراسر افتخار است.

نخستین تجربه حضور در بازی‌های پارالمپیک ورزشکاران گلستان به مسابقات پارالمپیک سال ۱۹۹۶ آمریکا بر می‌گردد که فرشید عاشوری و جلیل ایمری در رشته والیبال نشسته با کسب مدال طلای این رقابت‌ها برای مردم ایران و گلستان افتخار آفرینی کردند.

افتخار آفرینی ورزشکاران جانباز و معلول گلستان همچنان ادامه یافت و این ۲ ورزشکار در مسابقات پارالمپیک ۲۰۰۰ سیدنی نیز موفق به کسب مدال طلا شدند.

جلیل ایمری به عنوان نماینده گلستان در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۰۴ یونان، ۲۰۰۸ پکن و ۲۰۱۲ لندن به ترتیب با کسب مدال‌های نقره، طلا و نقره بار دیگر باعث افتخار جامعه ورزشی استان گلستان شد.

آرش خرمالی دیگر ورزشکار گلستان با حضوری موفق در مسابقات پارالمپیک ۲۰۱۶ برزیل و آویختن مدال طلا بر گردن، نشان داد راه ورزشکاران پیشکسوت والیبال نشسته این استان همچنان ادامه دارد.

محمد نعمتی با سابقه قهرمانی بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، قهرمانی مسابقات آسیایی ۲۰۱۹ تایلند و ۲ دوره مقام سومی لیگ برتر والیبال نشسته در نخستین‌ تجربه شرکت در بازی‌های پارالمپیک مدال طلای این مسابقات را به گردن آویخت.

عبدالجلیل قرنجیک دیگر ورزشکار گلستان با ۱۷ سال سابقه فعالیت در رشته بسکتبال با ویلچر و کسب مقام‌ چهارمی مسابقات جهانی آلمان، مقام دومی مسابقات پاراآسیایی چین، مقام نخست مسابقات چهار جانبه ژاپن و مقام نخست بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا، در بازی‌های پارالمپیک توکیو نیز حضور داشت.

رییس هیات ورزش‌های جانبازان و معلولان گلستان گفت که ورزشکاران جانباز و معلول گلستان با وجود کسب مدال‌های فراوان در رویدادهای مهم پارالمپیک و پاراجهانی همچنان چشم انتظار حمایت ویژه مسوولان برای افزایش زیرساخت و امکانات اولیه هستند.

ناصر شهری اظهار کرد: گلستان در رشته هایی مانند دوومیدانی، وزنه‌برداری و شنا که ورزشکاران جانباز و معلول مستعد زیادی دارد که در صورت حمایت بیشتر می‌توانند مدالهای بیشتری برای ورزش ایران و گلستان کسب کنند.

وی با اشاره به حجم ۳۰ درصدی بانوان ورزشکار از مجموع ورزشکاران جانباز و معلول گلستان گفت: در حال حاضر به دلیل کافی نبودن زیرساختها، بخش زیادی از جامعه جانبازان و معلولان علاقمند به ورزش استان، قادر به انجام فعالیت ورزشی نیستند.

زمان زیادی تا آغاز بازی‌های آسیایی هانگژو چین باقی نمانده و گلستانی‌های دارای بخت حضور در این رویداد معتبر به توجه و حمایت مسوولان برای استمرار مدال آوری و افتخارآفرینی نیاز دارند.

چهارمین دوره بازی‌های پاراآسیایی روزهای ۲۲ تا ۲۸ اکتبر سال ۲۰۲۳ (۳۰ مهر تا ۶ آبان سال ۱۴۰۲) در شهر هانگژو برگزار خواهد شد.

در ادامه رقابت‌های والیبال نشسته قهرمانی آسیا در قزاقستان و در مرحله فینال این رقابت‌ها تیم والیبال نشسته بانوان ایران دیروز شنبه ۱۷ تیر به مصاف تیم چین نایب قهرمان پارالمپیک توکیو رفت و با نتیجه سه بر صفر رقابت را واگذار کرد و نایب قهرمان آسیا شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا