مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: جمعیت خسارت‌زای آفت مگس مدیترانه‌ای میوه به صورت لکه‌ای در باغات استان به ویژه شهرستان‌های غربی مانند کردکوی، بندرگز و گرگان در حال افزایش است و در سایر نقاط نیز گزارش‌ها حاکی از فعالیت این آفت دارد.

کیانوش حق‌نما در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: عملیات پایش برآورد دقیق سطح آلودگی و انجام اقدامات کنترلی با همکاری باغداران در حال انجام است.

وی افزود: بیشترین تمرکز کارشناسان جهاد کشاورزی اجرای عملیات پایش در باغ‌هایی است که در سال‌های قبل سابقه آلودگی مگس مدیترانه‌ای را داشتند و از کشاورزان درخواست داریم از ۲۵ روز مانده به برداشت میوه، اقدامات اولیه مانند دیسک زدن کف باغ، جمع آوری میوه‌های پلاسیده بر روی درخت و زیر درختان به عنوان مامن آلودگی را انجام دهند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: همچنین باغداران باید در صورت مشاهده بیشتر از سه عدد مگس در یک شبانه روز بر روی تله‌های فرمونی چسبناک یا در تله های سطلی نصب شده بر روی درختان، عملیات طعمه پاشی و سم پاشی با توجه به کارنس سموم (مدت زمان باقی ماندن سموم در محصول) را انجام دهند.

حق نما سطح آلودگی باغ‌های استان با آفت مگس مدیترانه‌ای را در سال گذشته بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار اعلام و پیش بینی کرد: در صورت رعایت نکردن اقدامات پیشگیرانه لازم و انجام ندادن سم پاشی به موقع امسال سطح آلودگی بیشتر از سال قبل شود.

وی با بیان اینکه حدود ۲۱ هزار هکتار باغ میوه در گلستان وجود دارد که در صورت رعایت نشدن شرایط بهداشت باغی و سم‌پاشی به موقع احتمال آلودگی آنها به این آفت‌ دور از انتظار نیست، گفت: برداشت میوه‌های زودرس از باغ‌های استان تمام شد اما گلابی و مرکبات و سایر محصولات مانند خرمالو، هلو و شلیل‌های باقی مانده در معرض آفت قرار دارند لذا کشاورزان باید انجام پایش و اقدامات کنترلی را جدی بگیرند.

حق‌ نما بهترین راه‌های مبارزه با آفت مگس مدیترانه‌ای را جمع آوری میوه‌های آلوده و امحا آنها و برداشت زودهنگام برخی میوه‌های که امکان رسیدن بعد از برداشت نیز فراهم است مانند شلیل و خرمالو دانست و گفت: همکاری باغداران با کارشناسان و عمل به توصیه‌های فنی آنان نقش مهمی در نابودی مگس مدیترانه‌ای و پیشگیری از زیان مالی دارد.

وی افزود: سال گذشته کلاس‌ها و کارگاه‌های ترویجی و همچنین توزیع امکانات رایگان از سوی سازمان جهاد کشاورزی با مشارکت باغداران استان برای مقابله و کنترل آفت مگس مدیترانه‌ای با هزینه ۲۵ میلیارد ریال انجام شد و به نتایج خوبی دست یافتیم و امسال هم انتظار داریم باغداران همانند سال قبل برای جلوگیری از خسارات اقدام به کنترل این آفت کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی گلستان مگس مدیترانه‌ای میوه را یکی از خطرناک‌ترین آفات باغات دانست و اظهارکرد: این آفت می‌تواند به بیش از ۲۵۰ گونه از گیاهان باغ‌های هسته‌دار، گلابی، خرمالو، مرکبات و انار حمله کند و باعث لهیدگی، پوسیدگی و ریزش میوه می‌شود و می‌تواند تا ۹۰ درصد محصول را از بین ببرد و انتقال آن از طریق میوه و جابه جایی حشره امکان‌پذیر است.

حق‌نما افزود: مگس میوه مدیترانه‌ای یکی از آفات مخرب دنیاست و به دلیل مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کرد و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به بخش کشاورزی و تولید میوه وارد می‌کند.

مبدا اصلی آفت مگس مدیترانه‌ای آفریقای شرقی است و از سال ۱۸۲۹ میلادی به تدریج در سایر کشورها شیوع یافت.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا