کشاورزان گندم‌کار استان گلستان که با وجود تحویل محصول خود به مراکز خرید تضمینی دولتی، کارخانه‌های آرد و تعاون روستایی این استان شمالی هنوز بهای آن را به طور کامل دریافت نکرده‌اند خواستار تسریع در پرداخت پول گندم تحویلی از سوی متولیان شدند.

گندم استان گلستان که از نظر کمیت و میزان تولید، رتبه دوم ایران را دارد، در سال زراعی جاری شاهد افت محصول بود و سطح زیرکشت آن به سبب وقوع خشکسالی به ۲۵۰ هزار هکتار با پیش بینی ۵۶۰ هزار تن کاهش یافت.

جمعی از کشاورزان گندم‌کار گلستان اعلام کردند که به سبب تأخیر در پرداخت بهای گندم تحولی اکنون با مشکلاتی در زندگی و حرفه خویش مواجه شدند.

عدم پرداخت مطالبات بانکی، پرداخت نکردن هزینه‌های مرتبط با برداشت و حمل محصول، بدهی به فروشگاه‌های عرضه نهاده‌های کشاورزی، ناتوانی در تأمین هزینه کشت تابستانی و در پیش بودن عید سعید قربان نیاز خانواده به خرید البسه و قربانی از جمله مشکلات مطرح شده توسط تعدادی از گندم‌کاران گلستانی بویژه کشاورزان منطقه گنبدکاووس واقع در شرق این استان است.

یکی از کشاورزان گنبدی در این خصوص گفت: امسال افزون بر ۲۰۰ تن گندم تحویل مراکز خرید تضمینی معرفی شده توسط اداره کل غله گلستان داده‌ام و با گذشت سه هفته هنوز پولی بابت بهای محصول تحویلی دریافت نکردم.

«حاجی سارانی» از انبار شرکت تعاون روستایی در «ایمر»، سیلوی «زرین دانه» و سیلوی «بابایی» به‌عنوان سه مرکز خرید گندم، تحویلی خود نام برد و افزود: با وجود مراجعات مکرر به این مراکز و مسؤولان استانی و شهرستانی هنوز موفق به دریافت بهای محصول تحویلی نشدم.

وی اضافه کرد: به سبب عدم پرداخت بهای محصول تحویلی هنوز موفق به تسویه حساب با صاحبان ماشین آلات برداشت و حمل محصول و نیز فروشگاه‌های عرضه نهاده‌های کشاورزی که به آنها قول پرداخت هنگام برداشت محصول را داده بودم، نشدم.

سارانی ادامه داد: علاوه بر مشکلات اشاره شده، اکنون بسیاری از کشاورزان منطقه برای کشت تابستانه مانند پنبه، آفتابگردان و سویا نیز با مشکلات مالی مواجه هستیم ضمن اینکه عید قربان هم در پیش است و خانواده نیاز به خرید دارد.

یکی دیگر از کشاورزان منطقه گنبدکاووس هم که عازم سفر حج تمتع است، به خبرنگار ایرنا گفت: به سبب تأخیر در پرداخت بهای گندم تحویلی اکنون برای تهیه مقدمات سفر معنوی ام با مشکل مالی مواجه هستم.

«فرهاد سیدی» افزود: اول خرداد ماه جاری مقدار ۳۵۰ تن گندم تحویل مراکز خرید دولتی دادام اما هنوز یک ریال هم از بهای محصول تحویلی را دریافت نکردم.

وی اضافه کرد: موقع برداشت محصول بسیاری از دلالان حاضر به خرید نقدی محصول بالاتر از نرخ دولتی بودند اما ترجیح دادیم گندم تولیدی خود را به دولت بفروشیم.

سیدی ادامه داد: انتظار ما پرداخت به موقع بهای محصول از سوی دولت بود که به سبب تأخیر در آن مشکلات زیادی حتی در تأمین معیشت خانواده برایم ایجاد شده است.

دیگر کشاورز منطقه گنبدکاووس هم به ایرنا گفت: از مجموع ۹۵ تن گندم تحویلی طی هفته نخست خردادماه جاری به سه مرکز خرید هنوز هیچ مبلغی دریافت نکردم و زندگی من با مشکل مواجه شده است.

«حسن لکزایی سعید» افزود: برای زراعت تابستانه هم که ۲۲ هکتار پنبه کشت کردم بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان هزینه شد که این مبلغ را به افراد مختلف از راننده تراکتور که زمین را شخم زده تا فروشگاه‌ها و مراکز عرضه نهاده‌های کشاورزی بدهکار هستم.

وی اضافه کرد: به سبب پرداخت نشدن به موقع بهای محصول تحویلی، سررسید اقساط بانکی بنده نیز به تعویق افتاده است ضمن اینکه نزد افرادی که از آنها نهاده کشاورزی به صورت امانی خرید کردم هم بدقول شدم.

همچنین «نصیر سخاوی» دیگر کشاورز گنبدی که ۱۵۰ تن گندم تحویل مراکز خرید داده و تاکنون حدود ۸۰ میلیون تومان دریافت کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: مبلغ دریافتی‌ام بسیار ناچیز است و توقع داریم بهای محصول سریع‌تر پرداخت شود.

وی افزود: پرداخت نشدن بهای محصول تحویلی سبب شده تا بنده و دیگر کشاورزان منطقه برای زراعت تابستانی با مشکل مالی مواجه شویم و متأسفانه چون به افراد مختلف بدهکار هستیم دیگر آنها به ما پول یا نهاده مورد نیاز را نمی‌دهند.

سخاوی اضافه کرد: مهمتر از همه در پیش بودن عید سعید قربان است که نزد مسلمانان بالاخص اهل سنت اهمیت بالایی دارد و باید مقدمات آن از جمله خرید البسه و قربانی را فراهم کنیم.

وی درخواست کرد تا متولیان خرید گندم هرچه سریع‌تر بهای محصول تحویلی آنها را پرداخت کنند تا کشاورز شرمنده خانواده و طلبکاران نشود.

در همین پیوند مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از پرداخت چهار هزار میلیارد ریال از مطالبات گندم‌کاران این استان از ابتدای فصل برداشت تاکنون خبر داد و گفت: پیگیری‌ها برای پرداخت بقیه مطالبات آنها در دستور کار قرار دارد.

محمدباقر منوچهری افزود: از آغاز فصل برداشت گندم در گلستان تا دیروز، ۴۴۰ هزار تن محصول تحویل حدود ۸۰ مرکز خرید تضمینی اعم از دولتی، کارخانه‌های آرد و تعاون روستایی این استان شده است.

وی اضافه کرد: بهای محصول تحویلی گندم‌کاران کشور از طریق سیستم بانکی و به‌صورت متمرکز به حساب کشاورزان واریز می‌شود.

منوچهری ادامه داد: پیگیری‌ها از طریق اداره کل غله و خدمات بازرگانی و مدیران ارشد گلستان برای واریز بهای گندم تحویلی کشاورزان این استان ادامه دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی گلستان همچنین بیان داشت: این استان جایگاه ویژه‌ای در تولید گندم کشور دارد و انتظار برای پرداخت به موقع بهای محصول تولیدی به کشاورزان بیشتر است.

وی گفت: کشاورزان گلستانی برای تأمین هزینه‌های کشت دوم (تابستانی) به پول محصول خود نیاز دارند.

مطابق آمار ارائه شده این مقام مسؤول بهای گندم تحویلی کشاورزان گلستانی به قیمت هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان رقمی بالغ بر ۶۸ هزار میلیارد ریال می‌شود که تاکنون فقط چهار هزار میلیارد ریال آن (معادل تقریبی هفت درصد) پرداخت شده است.

استان حدود ۲ میلیون نفری گلستان با بیش از ۲۰ هزار کیلومترمربع وسعت و برخورداری از هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا، افزون بر ۵۷۰ هزار هکتار اراضی زراعی و ۴۰ هزار هکتار اراضی باغی دارد.

هم اکنون این استان شمالی در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا