مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس با اشاره به کمبود ۲۳۰ لیتر در ثانیه آب برای این شهر از مردم خواست برای جلوگیری از قطعی در روزهای گرم تابستان، صرفه‌جویی را بیش از همیشه جدی بگیرند.

حسین سعیدی‌راد اظهارکرد: با افزایش برداشت بی‌رویه از چاه‌های کشاورزی و افت آبخوان‌ها و دبی چاه‌های آب آشامیدنی به دلیل خشکسالی و رشد چشمگیر مصرف آب در روزهای گذشته، سطح پمپاژ چاه‌های فلمن شهرستان ( چاه‌های حفر شده نزدیک رودخانه یا دریا) از ۴۰۰ لیتر در ثانیه به ۳۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

وی گفت: با ادامه مصرف بی رویه آب از سوی شهروندان احتمال قطعی طولانی آب در نقاط مختلف شهر گنبد و ۱۱ روستای اقماری آن وجود دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته در این مقطع زمانی با وجود افزایش مصرف، سطح دبی چاه‌های فلمن گنبدکاووس به ۱۲۰ لیتر در ثانیه کاهش یافته بود اما در روزهای اخیر این عدد به ۳۰ لیتر در ثانیه رسیده و به‌زودی شاهد خشکی کامل آنها در کنار سایر چاه‌های تامین کننده آب مردم خواهیم بود.

مدیر امور آب و فاضلاب گنبدکاووس افزود: به صورت موردی برخی مناطق گنبدکاووس به دلیل کاهش آب در لوله‌ها با قطعی موقت مواجه هستند که در صورت ادامه‌دار بودن مصرف فعلی، سطح شبکه توزیع آب آشامیدنی با افت قابل ملاحظه فشار مواجه می‌شود.

سعیدی راد نیاز آبی شهر گنبدکاووس و ۱۱ روستای اقماری در روزهای گرم سال را ۸۹۰ لیتر در ثانیه اعلام و بیان کرد: هم اکنون با کمبود ۲۳۰ لیتر در ثانیه منابع آبی مواجه‌ایم.

وی با اشاره به افزایش شست و شوی حیاط منازل و ماشین‌های شخصی با آب لوله کشی در این روزها از مردم خواست برای جلوگیری از کاهش شدید فشار یا قطعی آب در سطح گنبدکاووس، رعایت الگوهای صحیح مصرف آب را جدی بگیرند در غیر این صورت شاهد شکل‌گیری قطعی‌های چند ساعته در بخش زیادی از سطح شهرستان خواهند بود.

وی تاکید کرد: تلاش داریم برای کاهش فشار بر روی چاه‌های فعال با همراهی شرکت آب منطقه‌ای بتوانیم تعدادی چاه را برای توزیع در شبکه آب آشامیدنی مورد استفاده قرار دهیم.

گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت واقع در شرق استان گلستان ۶۵ هزار مشترک آب و فاضلاب شهری و ۳۶ هزار مشترک روستایی دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا