رییس هیات مدیره اتحادیه خبازان گلستان گفت: افزایش قیمت خمیرمایه به عنوان ماده اولیه تهیه نان در کنار استفاده از کارگر معمولی، به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق کارگر حرفه‌ای از جمله عوامل کاهش کیفیت نان در برخی خبازی‌های فعال روستایی استان است.

حمید مقیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نانواها با توجه به افزایش سه برابری قیمت خمیرمایه در ۶ ماه اخیر و رسیدن هر ۱۰ کیلوگرم آن به ۹ میلیون ریال، مقدار کمتری از این ماده را در تهیه خمیر نان استفاده می‌کنند و همچنین برای مدیریت بهتر هزینه‌ها از کارگران غیرحرفه‌ای به عنوان شاطر بهره می‌گیرند که در برخی موارد این شرایط باعث کاهش کیفیت محسوس نان می‌شود.

وی افزود: بیشتر موارد مطرح شده در رابطه با کیفیت پایین نان مربوط به مناطق روستایی است و در این مناطق فقط نانوایی‌های نوع یک (دولتی) فعالیت دارند و آرد آنها با نرخ هر کیسه ۴۱ هزار و ۸۰۰ تومان بدون فرصت دادن به نانوا برای انتخاب کارخانه به صورت کلی توزیع می‌شود که می‌طلبد نظارت بیشتری بر کیفیت این آردها صورت گیرد.

رییس هیات مدیره اتحادیه خبازان گلستان گفت: در ۱۰ روز اخیر با توجه به سرمای هوا و افت فشار گاز، تاکید بر ضرورت استفاده از سوخت جایگزین معضل دیگری برای نانوایی‌ها شده است چرا که با سوخت جایگزین فقط می‌توان مشعل دوگانه سوز را برای تنور فعال کرد و برای تهیه خمیر نیاز به آب گرم داریم که باید از طریق شیر آب لوله‌کشی و یا گرم‌کردن آب با شعله گاز انجام شود.

مقیمی ادامه داد: این روزها برخی نانوایی‌ها به دلیل نگرانی از تامین به موقع سوخت گازوئیل و قطع شدن گازشان مجبور به استفاده از آب سرد برای تهیه خمیر هستند که باعث پایین آمدن کیفیت نان مصرفی می‌شود و نیاز است سهمیه‌ای ثابت ماهانه گازوئیل در فصل سرما برای نانوایی‌های دوگانه سوز در نظر گرفته شود.

وی ضمن درخواست از مردم برای گزارش کیفیت پایین نان خبازی‌ها به ادارات مرتبط، افزود: گلستان بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ نانوایی دارد که تاکنون هزار و ۲۲۲ مورد از آنها با ثبت نام در سامانه و انجام اقدامات فنی واحدهای خود را دوگانه‌سوز کردند که ۷۵۰ مورد از این واحدها سوخت جایگزین را تحویل گرفتند و از شبکه سراسری گاز خارج شدند.

مقیمی با اشاره به اینکه بیشترین استقبال از بحث دوگانه‌سوز کردن خبازی‌ها مربوط به شهرستان‌های گرگان، مراوه‌تپه و گمیشان است، بیان کرد: هزینه دوگانه‌سوز کردن نانوایی‌ها از جمله خرید مشعل دوگانه حدود ۱۵۰ میلیون ریال است که بخش زیادی از آن در مناطق روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ۱۰۰ میلیون ریالی تامین می‌شود و در مناطق شهری نانوایان با هزینه شخصی و یا پیگیری برای دریافت تسهیلات ۸۰۰ میلیون ریالی با نرخ ۱۵ درصد می‌توانند واحدهای خود را دوگانه‌سوز کنند.

رییس هیات مدیره اتحادیه خبازان گلستان هدف از اجرای طرح دوگانه سوز شدن نانوایی‌ها را پخت نان در زمان‌های بحرانی و در شرایط نامساعد جوی و کمبود یا قطعی گاز اعلام کردو گفت: در سرمای شدید و یخبندان دهه‌های ۸۰ و ۹۰ و تعطیلی نانوایی‌ها به دلیل افت شدید فشار گاز، دوگانه سوز کردن خبازی‌ها در استان مطرح شد اما به دلیل نبود تسهیلات ارزان قیمت آنگونه که باید مورد استقبال قرار نگرفت.

مقیمی همچنین لازمه مدیریت افزایش مصرف نان در سبد خانوارهای این استان با توجه به کاهش توان مالی خیلی از مردم را رساندن سرانه آرد ماهانه هر نفر از ۸.۸ کیلوگرم فعلی به ۱۰ کیلوگرم دانست و گفت: طبق آمار مردم گلستان از نظر سطح درآمدی جزو پنج استان آخر کشور قرار دارند.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا