دادستان عمومی و انقلاب گرگان از ضعف عملکردی جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای گلستان در انسداد چاه‌های آب غیرمجاز و تغییر الگوی کشت در استان گلایه کرد.

محمود اسپانلو در  نخستین شورای حفظ حقوق بیت المال استان در حوزه آب با بیان این که بی‌نظمی‌های فراوانی در حوزه آب داریم اظهار کرد: مامورین ماده ۳۰ در اداره امور آب،  ضابط قضایی هستند و وظیفه حراست و حفاظت از منابع آبی و گزارش به موقع تخلفات به دادستان ها را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز می‌بینیم تا  ۱۵ هزار چاه غیرمجاز در استان داریم  در حالیکه بر اساس قانون ، مقامات رسمی موظف هستند بلافاصله تخلفات را گزارش کنند و اگر این کار را نکنند مجرمند و ترک فعل انجام داده اند.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان از مدیر  عامل جدید آب منطقه‌ای استان خواست در دوره  مدیریت خود با تقویت ماموران‌ ماده ۳۰،  از دست اندازی به منابع آبی استان و تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها جلوگیری شود.

اسپانلو بیان کرد: متاسفانه آب منطقه‌ای استان هیچ راهبردی برای مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز ندارد و اعلام کرده‌اند سالانه ۳۰۰ چاه را مسدود می‌کنند که با یک‌حساب سرانگشتی ده‌ها سال انسداد این‌چاه‌ها طول می‌کشد در حالی که کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی و فرونشست زمین به یک بحران جدی در استان تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: باید  چاه‌های آب شرب استان و زراعی مجاز شناسایی و حریم آنها روی نقشه مشخص و مستمر پایش شود و تخلفات گزارش داده شود.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان تاکید کرد: تردد دستگاه های حفاری نیاز به مجوز دارد و باید امور آب این دستگاه‌های حفار را شناسایی و جمع آوری کنند و اگر کوتاهی کنند ترک فعل است.

اسپانلو اضافه کرد: اگر جایی چاه غیرمجاز  بود، بلافاصله پلمب و دستگاه‌ها را جمع آوری کنید و در دادستانی ما آماده ایم و قاطعانه کنار شما هستیم.

وی افزود: وجود ۹ هزار پرونده در کمیسیون رسیدگی به امور آب‌های زیرزمینی موضوع تبصره ۵ ماده واحده قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره برداری، یکی از معضلات استان است.

اسپانلو بیان کرد: زمانبر بودن تعیین تکلیف پرونده‌ها در این کمیسیون یکی از راه‌های فرار متخلفان است و باید همه این پرونده‌ها امسال حداکثر تا ۶ ماه آینده، تعیین تکلیف شود.

وی بر پایش چاه‌های مسدود شده هم تاکید کرد و گفت: اگر در بررسی‌های ما مشخص شد چاه غیرمجازی به ظاهر مسدود شده، با مدیران و  پیمانکاران متخلف، قاطعانه برخورد می‌کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب گرگان کشت شالی و هدر رفت منابع آبی در بخش کشاورزی را یکی دیگر از معضلات مهم استان در حوزه آب برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه جهاد کشاورزی هم در این بخش ضعیف عمل می‌کند و در حالی که کشاورزان خزانه‌های شالی را آماده کرده اند و نشا به زودی آغاز می‌شود  راهبردی برای مقابله و پیشگیری در این بخش ارائه نکرده‌اند.

اسپانلو گفت: دادستان‌های سراسر استان آماده هرگونه همکاری در حوزه حفاظت از منابع آب هستند.

  • منبع خبر : خبرگزاری فارس