از دو هفته قبل تا کنون روند شیوع بیماری در استان گلستان افزایشی بوده و تعداد مبتلایان، بستری شدگان، بیماران بدحال و جان‌باختگان همچنان رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه اخبار گنبد پس از حدود یک ماه آرامش نسبی که بر استان گلستان حاکم بود، بار دیگر بیماری کرونا شیوع گسترده‌ای پیدا کرد به نحوی که در مدت دو هفته همه شهرستان‌ها که سفید یا زرد بودند را به مرز هشدار و سپس به وضعیت قرمز کشاند.

برگزاری مراسمات مختلف از جمله دورهمی‌های خانوادگی و مجالس عروسی و عزا سبب اوج گیری دوباره کرونا در استان شده است.

آنطور که مسئولان بهداشتی استان می‌گویند به رغم وضعیت قرمز در همه شهرستان‌ها، اما چند شهرستان وضعیت حادتری دارند که علت شیوع گسترده بیماری در آنها، برگزاری مراسمات عروسی است.

به رغم هشدارهای مسئولان برای برخورد با برگزاری هر گونه تجمع، برخی از شهروندان بی اعتنا به سلامت خود و دیگران و همچنین مصوبه‌های ستاد کرونا، مجالس عروسی را در منازل مسکونی یا خانه باغ‌های شهرهای دیگر برگزار می‌کنند.

چند روز قبل بود که پس از هشدارهای مکرر مسئولان بهداشتی و البته قضایی، داماد متخلفی که بیشتر از ۴۰۰ نفر مهمان داشت با دستور دادستانی گمیشان، در مراسم عروسی بازداشت شد. علاوه براین در مدت حدود ۳۵ زوج متخلف دیگر نیز که در شرایط قرمز کرونایی اقدام به برگزاری مراسم عروسی کرده بودند، در گنبدکاووس به مراجع قضایی معرفی شدند.

در یک هفته اخیر محدودیت‌های کرونایی در شهرهای قرمز استان از جمله گرگان و گنبدکاووس اعمال شده و از اول آذرماه نیز این محدودیت‌ها تشدید خواهد شد تا شاید روند شیوع این بیماری، کاهشی شود.

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در استان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: از دو هفته قبل ابتلا به کرونا در استان افزایشی شده و تعداد بستری شدگان در مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان نیز رو به ازدیاد است.

وی گفت: اکنون همه ۱۴ شهرستان در وضعیت قرمز کرونایی هستند و برخی از شهرستان‌های جمله کلاله، مراوه تپه و آق‌قلا شرایط بدتری دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان روند افزایشی ابتلا به کرونا را در استان ناشی از برگزاری مراسمات عروسی دانست و از مردم خواست هرگونه جشن و مراسم عروسی را به زمان دیگری موکول کنند.

وی همچنین بیان داشت: تعداد بیماران بستری نسبت به روزهای گذشته بیشتر شده و حدود یک چهارم آنان در بخش‌های ویژه و آی سی یو تحت مراقبت هستند.

فاضل با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی از ابتدای آذرماه گفت: پروتکل‌های سفت و سختی برای کنترل و مهار بیماری کرونا در شهرهای قرمز وضع شده و براساس آن از اول آذر، فعالیت همه اماکن و فروشگاه‌ها به جز مواد غذایی و اماکن خدماتی مانند داروخانه‌ها، درمانگاه‌ها و غیره تعطیل خواهد بود.

وی افزود: محدودیت ترددهای بین شهری و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها نیز از ابتدای آذرماه اعمال می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان تصریح کرد: در زمان حاضر هیچ راهی برای درمان قطعی بیماری کرونا وجود ندارد و بهترین کار پیشگیری از ابتلای به این بیماری است که باید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زنجیره انتقال آن را  قطع کنیم.

وی از مردم خواست دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله فاصله فیزیکی را رعایت کنند، ماسک بزنند، در مکان‌های شلوغ و مسقف تردد نکنند و تا ضرورت ایجاب نکرده از منازل خود خارج نشوند.

  • منبع خبر : تسنیم