بخشدار مرکزی شهرستان گنبدکاووس از تجهیز ۲۵ درصد روستاهای این بخش که بزرگترین بخش در استان گلستان است، به سیستم پایش تصویری به منظور جلوگیری و کاهش وقوع جرائم به‌ویژه انواع سرقت‌ خبر داد و گفت: برنامه بخشداری تجهیز هر ۱۳۲ روستای دارای دهیاری به نصب دوربین‌های مداربسته است.

مرتضی احمدی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: مجهز شدن روستاها به پایش تصویری نقش موثری در کاهش انواع سرقت‌ها از یک سو و افزایش رضایت‌مندی اهالی از سوی دیگر داشته است.

وی، ایجاد درآمد پایدار برای دهیاران را از دیگر برنامه‌های بخشداری مرکزی گنبدکاووس دانست و افزود: بسیاری از روستاهای این بخش دارای ظرفیت‌های خوبی در بخش‌های مختلف (کشاورزی، تولیدی و گردشگری) هستند که می‌توان با برنامه‌ریزی و راهبری مناسب از آنها علاوه بر ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری، برای اهالی روستا نیز فرصت‌های درآمدی و شغلی ایجاد کرد.

احمدی اضافه کرد: دهیاران همچنین می‌توانند به منظور ایجاد درآمد پایدار برای دهیاری، نسبت به خرید ماشین‌آلات و انجام فعالیت‌های اقتصادی در راستای تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده با پست بانک، از محل تسهیلات پیش‌بینی شده اقدام کنند.

بخشدار مرکزی گنبدکاووس به طرح پیشرفت و توسعه ۱۱۰ روستای گلستان هم اشاره کرد و گفت: سهم این بخش هفت روستا می‌باشد که در این ارتباط کمیته‌ای تشکیل و نسبت به شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی هر روستا اقدام و با حمایت‌های دولتی و مشارکت بخش خصوصی از این ظرفیت‌ها برای توانمندسازی اهالی استفاده می‌شود.

وی گفت: به‌عنوان مثال در روستای «ارازمحمد آخوند» ظرفیت تولید (دوخت) البسه بچگانه وجود داشت که با همراهی دهیاری، بخش خصوصی و اهالی هم اکنون کار تولید این نوع پوشاک توسط بانوان روستا در حال انجام است.

احمدی با اشاره به وجود برخی کمبودها و مشکلات در مناطق روستایی و انتظار اهالی برای رفع آن افزود: انجام زیرسازی و آسفالت معابر از مهمترین مطالبات روستاییان است که در این خصوص بخشداری مرکزی گنبدکاووس با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دهیار روستا برای امسال معابر ۲۰ روستا را زیرسازی و آسفالت می‌کند.

وی اضافه کرد: مشکل زیرسازی و آسفالت در ۹۴ روستای دیگر بخش مرکزی گنبدکاووس به مساحت تقریبی ۵۰۰ هزار مترمربع شناسایی شده که انجام آن برای سال آینده در دستور کار قرار گرفته که به تدریج و به صورت مشارکتی (دهیاری و بنیاد مسکن) انجام خواهد شد.

بخش مرکزی گنبدکاووس ۱۷ درصد روستاهای دارای دهیاری گلستان را دارد

بخشدار مرکزی گنبدکاووس ادامه داد: امسال از محل مالیات برارزش افزوده، مبلغ ۱۷۰ میلیارد ریال از سوی اداره امور اقتصادی این شهرستان در اختیار دهیاری‌های این بخش قرار گرفته است که صرف امور عمرانی روستاها می‌شود.

احمدی با تاکید بر ضرورت رعایت عدالت در توزیع امکانات و اعتبارات استانی به روستاها، گفت: بخش مرکزی گنبدکاووس با ۱۳۲ روستای دارای دهیاری، ۱۰ روستای دارای شورای روستا و افزون بر ۳۰ نقطه جمعیتی در مجموع ۱۷ درصد روستاهای دارای دهیاری گلستان را دارد.

وی بیان داشت: به نسبت ۱۷ درصد دهیاری‌های گلستان که در بخش مرکزی گنبدکاووس فعال هستند باید به همین میزان از امکانات و تجهیزات بهره‌مند شوند.

احمدی همچنین بر ضرورت اختصاص یک روز از هفته توسط دهیاران بخش مرکزی گنبدکاووس به ملاقات مردمی و اطلاع‌رسانی ساعات حضور در دهیاری گفت: این اقدام باعث افزایش رضایتمندی و امید در مردم می‌شود.

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا